2021 rok był bardzo dobry dla reklamy online. Taki wniosek płynie z badania IAB AdEx. W ubiegłym roku wartość rynku reklamy internetowej w Polsce wzrosła aż o 20 procent. Tym samym wydatki na reklamę cyfrową stanowią już połowę budżetów marketingowych reklamodawców.
Właśnie w 2015 roku po raz ostatni odnotowaliśmy sytuację, w której wartość rynku reklamy internetowej zwiększyła się w ujęciu całorocznym. Sumarycznie w 2021 roku budżety na reklamę cyfrową wzrosły z 5,2 mld do 6,24 mld zł. Oznacza to, że z każdej złotówki budżetu marketingowego aż 50 groszy jest przeznaczane właśnie na działania reklamowe w sieci.
Reklama internetowa rośnie w Polsce nieprzerwanie od wielu lat. Lekki spowolnienie odnotowano w pandemicznym 2020 roku, jednak nawet wtedy rynek ten zaliczył wzrost. Rok wcześniej reklama cyfrowa wyprzedziła telewizyjną pod względem wartości, natomiast w 2021 roku po raz pierwszy w Polsce odpowiadała za połowę wydatków marketingowych reklamodawców.
Szczególnie dynamicznie rozwija się format reklamy display (bez wideo), który w 2021 roku zaliczył blisko 22-procentowy wzrost wydatków i ma już ponad 32 procent udziału w całym torcie reklamowym, wyprzedzając reklamę w wyszukiwarkach, marketing w social media, ogłoszenia, reklamę natywną i e-mail marketing.
Największe znaczenie dla rynku reklamy online mają reklamodawcy z branży handlowej, którzy odpowiadają za aż 19 proc. wszystkich wydatków. Na drugim miejscu znajduje się branża IT, na trzecim telekomunikacyjna, a dalej książki, media, napoje, alkohol oraz żywność.