Od wielu miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega twórców internetowych przed procederem wprowadzania odbiorców w błąd poprzez kamuflowanie przekazu reklamowego. Większość influencerów stosuje się do tych wytycznych, jednak nie wszyscy. UOKiK prowadzi postępowania przeciwko siedmiu znanym twórcom, którzy nie informowali swoich fanów o tym, że prezentowana treść ma charakter reklamy.
O kogo chodzi?
Postępowania są prowadzone w sprawie Pawła Malinowskiego, Marcina Malczyńskiego, Weroniki Bielik, Marka Kruszela ps. „Kruszwil”, MD Marcina Dubiela, Julli Kuczyńskiej ps. „Maffashion” oraz Marleny Sojki ps. „Marley”.
Wszyscy ci twórcy, zdaniem UOKiK, mogli wprowadzać swoich odbiorców w błąd, nie informując ich rzetelnie o tym, że prezentowane treści są sponsorowane i de facto stanowią formę zakamuflowanej reklamy.
UOKiK codziennie otrzymuje nawet po kilkadziesiąt zgłoszeń od osób, które zetknęły się w sieci z treściami influencerów nieoznaczających ich jako reklamy, choć mają taki obowiązek. Zgłoszenia, również anomimo, można nadsyłać na adres scam@uokik.gov.pl.
Dodatkowo UOKiK cały czas prowadzi postępowanie w głośnej sprawie tzw. „miśków NFT”. Przypomnijmy, że jakiś czas tremu grupa polskich celebrytów promowała cyfrowe zapisy dzieł sztuki z kolekcji Fancy Bears Metaverse poprzez dodawanie ich do swoich awatarów, jednocześnie nie informując, że jest to akcja reklamowa. W efekcie wiele osób obserwujących profile gwiazd także kupiło NFT, które dziś są warte znacznie mniej lub wręcz są bezwartościowe i niesprzedawalne.