Źle napisany brief ogranicza skuteczność kampanii i marnuje budżet. Wyniki bardzo ciekawego badania

Krzysztof Jagielski
05.01.2022

BetterBriefs – to pierwszy na świecie projekt (przynajmniej na taką skalę), którego twórcy pochylili się nad kwestią pisania briefów przez marketerów. Z badania przeprowadzonego w 70 krajach wśród 1700 osób zaangażowanych w działania marketingowe na rzecz firm wynika, że błędy popełnione na etapie wypełniania briefu mają fatalny wpływ na skuteczność kampanii reklamowej oraz mogą spowodować zmarnowanie nawet ponad 30 proc. budżetu marketingowego.

Marketerzy swoje, agencje swoje

Wspomniane badanie dobitnie pokazuje, jak ogromny jest rozdźwięk pomiędzy marketerami a agencjami interaktywnymi w kwestii podejścia do pisania briefów. Wystarczy tylko przytoczyć statystykę, zgodnie z którą aż 80 proc. marketerów uważa, że pisze dobre briefy, natomiast potwierdza to zaledwie co 10. agencja. Jeszcze gorzej wypadają wyniki odnoszące się do pytania o czytelność przekazu zawartego w briefie. 78 proc. marketerów uważa, że jasno wyznacza kierunek kampanii marketingowej, ale zgadza się z tym tylko 5 proc. badanych agencji.

Jedyne, w czym marketerzy i agencje są zgodni, to rola briefu w kampanii. 90 proc. marketerów oraz 92 proc. agencji potwierdza, że brief jest jednym z najważniejszych narzędzi do zaplanowania dobrej strategii marketingowej, a przy tym jednym z najbardziej zaniedbywanych.

Autorzy badania, bazując na opinii analityków, podkreślają, że źle napisany brief może spowodować zmarnowanie nawet 1/3 całego budżetu marketingowego – głównie w wyniku kierowania reklamy do nieodpowiedniej grupy docelowej czy wybierania narzędzi, które są niedostatecznie dopasowane do wizerunku marki.

Zadbajmy o to, aby udostępniać klientom proste, przejrzyste i maksymalnie skrócone briefy, co powinno ułatwić ich rzetelne wypełnienie. Zachęcamy, aby się do tego przyłożyć – powyższe badanie jednoznacznie dowodzi, że to się po prostu opłaca.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie