Wiele procesów obecnie podlega automatyzacji i nie chodzi tu jedynie o procesy produkcyjne. W innych dziedzinach także można usprawnić prowadzone prace przez automatyzację. Między innymi w marketingu. Tak zwany marketing automotion, nazywany również automatyzacją marketingu opiera się na zautomatyzowaniu pewnych działań, przez co prace prowadzone są szybciej i sprawniej, ale nie mniej efektywnie.
Marketing automotion to przede wszystkim gromadzenie i przetwarzanie danych o odbiorcach, które później wykorzystuje się w kampaniach marketingowych. Oczywiście wszystkie posiadane bazy danych powstają za zgodą odbiorców o dopisaniu ich do takiej bazy. Dlatego też prowadzona kampania reklamowa trafi tylko do osób, które chciałyby ją otrzymać.
Podstawowym działaniem, jakie może być znane większości osób są programy do wysyłania mailingów. Wystarczy raz stworzyć szablon danej kampanii mailingowej, a potem wgrać go do programu, ustalić grupę odbiorców i wysłać. Dzięki zautomatyzowaniu tego procesu oszczędza się bardzo dużo czasu, który można przeznaczyć choćby na odpowiadanie na e-maile od zainteresowanych ofertą odbiorców. Jednakże to nie jedyne działanie jakie można w ten sposób prowadzić.
Sam marketing automotion to nie tylko automatyzacja wysyłania maili, ale wszystkich komunikatów marketingowych marki oraz komunikatów sprzedażowych. Można powiedzieć, że jest to ułatwienie pracy działu marketingu w zakresie prowadzenia zaawansowanych kampanii reklamowych. Wybiera się bardzo wiele narzędzi marketingowych, które wykorzystywane są w danej kampanii. Jednak dzięki zautomatyzowaniu procesów najczęściej wystarczy raz opracować plan, który jest wdrażany, a potem kontrolować jego efekty i wprowadzać zmiany, jeśli takie są potrzebne. Dzięki kontroli wyników można na bieżąco sprawdzać efektywność kampanii oraz podnieść jej wyniki. Więcej o tym, czym jest marketing automotion można przeczytać tutaj: https://growinternational.eu/pl/
Kampania reklamowa, aby była skuteczna powinna być spersonalizowana. I właśnie to umożliwia marketing automotion. Nawet wysyłając komunikaty do odbiorców można je podzielić choćby według grupy docelowej. A ponieważ procesy są z zautomatyzowane wystarczy tylko kilka minut, aby podzielić sobie kampanię i wysłać wiadomości. Marketing automotion pozwala na bardzo zaawansowaną segmentację odbiorców i wysyłanie im wiadomości, które będą do nich dopasowane. Przykładowo dla sklepów internetowych można prowadzić podział na klientów i osoby, które nie dokonały zakupy - a do obu grup wysłać jednocześnie inną wiadomość sprzedażową.
Jednakże kolejną i ważniejszą zaletą jest personalizowanie przesyłanych wiadomości. Mając szeroką bazę danych można wysyłać jeszcze bardziej dopasowane wiadomości marketingowe. Nie chodzi tylko o dodanie imienia odbiorcy do e-maila, ale też wysłanie mu treści, którą jest on zainteresowany. Wykorzystuje się tutaj remarketing, który jest niezwykle skutecznym działaniem. Zatem nie można powiedzieć, że automatyzacja to wysyłanie szablonowych wiadomości, takich samych do każdego, ponieważ jest wręcz przeciwnie.