Internet stał się na przestrzeni lat bardzo popularny nie tylko pod względem komunikacji, ale i handlu. Już praktycznie każde, chcące pozyskać większą grupę klientów przedsiębiorstwo, decyduje się na założenie firmowej strony internetowej. To w końcu znakomity sposób na zwiększenie grupy odbiorców i zarobienie większej sumy pieniędzy. Dzisiejsze strony internetowe nie są już w większości przypadków pisane kodem, co znacznie przekładało się na wzrost ich ceny. Aktualnie, najczęściej korzysta się z systemów CMS, które dużo sprawniej są w stanie utworzyć witrynę i zagwarantować możliwość jej sterowania.
CMS (z ang. Content Management System) – w wolnym tłumaczeniu po prostu system zarządzania treścią. Jest to typ oprogramowania umożliwiającego graficzne tworzenie stron internetowych, a także oferujące możliwość sprawnej edycji i zarządzania nimi. Zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest zdolność modyfikacji treści nawet w czasie udostępniania witryny w sieci.
Wszystkie systemy CMS zostały stworzone z myślą o zastąpieniu klasycznych metod tworzenia stron. Do tej pory znaliśmy przede wszystkim język HTML i podłączany do niego plik CSS. Sposób ten jest co prawda nieco przestarzały i raczej mało firm decyduje się już na pisanie kodów stron od zera. Nie mniej jednak, to właśnie na tych dwóch językach oparty jest każdy system zarządzania treścią. Graficzne wykonywanie strony również generuje kod, do którego wgląd można mieć w praktycznie każdym momencie. Oczywiście, należy posiadać uprawnienia do edycji treści na witrynie.
Wyróżniamy dwie główne odmiany systemów zarządzania treścią. Pierwszym z nich jest dobrze znany każdemu Open-source. Jest to typ oprogramowania otwartego, umożliwiającego darmowe korzystanie wszystkim użytkownikom. Dzięki obecności tego typu systemów, istnieją jednostki dbające o opiekę i regularny rozwój programu w postaci aktualizacji. Co więcej, użytkownicy sami tworzą szablony stron i wrzucają je do sieci, by posiłkować się nimi podczas robienia własnego projektu. Przykładem takiego systemu może być popularny wśród sklepów internetowych PrestaShop. Charakteryzuje się on doskonałym i przejrzystym panelem sterowania oraz brakiem problemów w tworzeniu witryny. Dodatkowo, istnieją firmy oferujące bezpośredni hosting i wsparcie prestashop, wyłącznie dla stron powstałych przy użyciu tego oprogramowania.
Drugim rodzajem są systemy autorskie. Jest to rozwiązanie znacznie droższe i wymagające konkretnych specjalistów. Pozwala na wdrożenie takich funkcji dotyczących edycji strony, jakich klient sobie tylko wymarzy.
Na samym początku warto zakupić domenę i serwer. Sporo osób może powiedzieć, że przecież taką czynność powinno wykonywać się na końcu. W przypadku stron pisanych kodem tak – w tej sytuacji niekoniecznie. Przydaje się to, aby mieć pełny wgląd na postępy w wykonywanej stronie. Dopiero po zakupie domeny należy zainstalować interesujące nas oprogramowanie CMS i skonfigurować je w odpowiedni sposób.
Na sam koniec wyłącznie wprowadzamy bieżące zmiany i edytujemy widniejące już na szablonie treści.
Artykuł partnera serwisu