E-mail marketing – kiedy warto go stosować?

Krzysztof Jagielski
06.03.2017

Spośród wielu narzędzi reklamy firmy wciąż bardzo chętnie sięgają po e-mail marketing. Wydawać by się mogło, że nie jest to dobre rozwiązanie – w końcu nasze skrzynki pocztowe posiadają coraz dokładniejsze filtry antyspamowe, a w dodatku wiele osób z rezerwą podchodzi do wiadomości reklamowych obawiając się oszustwa lub kradzieży danych. Mimo to dobrze prowadzony e-mail marketing może być bardzo skutecznym narzędziem promocji.

Czym właściwie jest e-mail marketing?

E-mail marketing to forma reklamy bezpośredniej, która jest adresowana do konkretnej grupy odbiorców. Bardzo ważne jest właśnie prawidłowe sprofilowanie osób, do których skrzynek mają trafiać wiadomości. Zwiększa to szansę na to, że maile będą otwierane przez odbiorców oraz nie będą trafiać do SPAM-u.

Warto wiedzieć

Celem prowadzenia takich działań marketingowych niekoniecznie jest sprzedaż. Firmy częściej wykorzystują to narzędzie do podtrzymywania relacji z klientami, przypominania im o sobie, inspirowania ich do zakupów.

Zalety e-mail marketingu

Najważniejszą zaletą jest to, że można bardzo dokładnie spersonalizować przekaz – np. dodając do tytułu wiadomości imię i nazwisko odbiorcy oraz zwracając się do niego bezpośrednio w treści maila. Poza tym e-mail marketing jest jedną z najlepiej mierzalnych form reklamy. Dostępne są precyzyjne narzędzia analityczne, dzięki którym dokładnie wiadomo, ile osób otworzyło wiadomość, ile pobrało załącznik lub kliknęło w link odsyłający do strony itd.

Poza tym e-mail marketing jest względnie tanią formą promocji. Największy koszt generuje zakup bazy. Przygotowanie szablonu wiadomości, wynajęcie systemu wysyłkowego oraz stworzenie treści jest już znacznie tańsze. W relacji do zysków wizerunkowych i sprzedażowych należy więc uznać, że koszt takiej reklamy jest naprawdę atrakcyjny.

Skąd wziąć bazę odbiorców?

Można to zrobić na dwa sposoby:

  • Sukcesywnie zbierać własną bazę kontaktów – świetnym narzędziem jest prośba o zapisanie się na newsletter, za co użytkownik otrzyma jakiś profit (np. zniżkę na pierwsze zakupy);
     
  • Kupić bazę – jest to opcja dość droga, ale jej zaletą jest to, że błyskawicznie otrzymuje się bazę tysięcy zweryfikowanych adresów należących do dokładnie sprofilowanych osób;
     

W przypadku firmy, której zależy na bardzo szybkim uruchomieniu kampanii marketingowej, w grę wchodzi wyłącznie drugie rozwiązanie.

Uwaga!

Nigdy nie kupuj tanich baz kontaktów na portalach aukcyjnych – adresy są niezweryfikowane, często są zakładane przez tzw. boty.

E-mail marketing jest ciekawym sposobem na promowanie firmy. Warto traktować go przede wszystkim jako narzędzie do budowania pozytywnego wizerunku marki, a dopiero w drugiej kolejności jako formę sprzedaży bezpośredniej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie