Co powinna zawierać skuteczna strategia Public Relations?

Andrzej Winnicki
17.12.2019

Wszelkie działania biznesowe w ostatnich latach ulegają znacznej profesjonalizacji. Przykładem może być tu obszar PR-u i marketingu – nowoczesne firmy stawiają na przemyślane działania, efektywne techniki i poruszanie się według konkretnego planu, czyli strategii public relations. Jakie elementy powinna zawierać?

Analiza otoczenia i określenie celów

Pierwszym etapem tworzenia strategii marketingowej jest wstępna analiza wszelkich czynników mających wpływ na markę. Trzeba w niej opracować dane o aktualnej pozycji firmy i – co najistotniejsze – wyznaczyć cele, które chcemy osiągnąć poprzez działania komunikacyjne. A te mogą być bardzo różne: od zmiany wizerunku przez zwiększenie świadomości aż po działania poprawiające reputację. 

Do kogo kierujemy działania?

Kiedy określimy cele strategii PR-owej, musimy zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem. Powinniśmy określić grupę docelową, a więc osoby, do których chcemy dotrzeć z naszym przekazem, te, na których najbardziej nam zależy. Najczęściej będą ją stanowić ci, do których kierujemy swoją ofertę produktów lub usług. Aby strategia była skuteczna, należy zadbać o to, by grupy te opisać jak najdokładniej. Określenie płci, wieku, miejsca zamieszkania jest dziś niewystarczające. Trzeba pomyśleć również o motywacjach poszczególnych osób, ich wartościach, często kwestiach światopoglądowych. Im dokładniej opiszemy grupę, tym łatwiej będzie o skuteczne działania w ramach kampanii PR-owej. Profesjonalne agencje public relations (jak np. https://consultingandmore.pl), przeprowadzają w takich przypadkach szereg specjalistycznych badań, dzięki którym łatwiej sprecyzować odpowiednich odbiorców.

Planowanie działań

Kiedy wiemy, co chcemy uzyskać i od kogo, pozostaje znaleźć odpowiedź na pytanie „jak?”. To kluczowy element planowania strategii. Jej opracowywanie warto rozpocząć od określenia głównego przekazu, czyli big idea, a także pomniejszych, wspierających, które będą wzmacniać nasze działania. Ten etap planowania strategii jest najbardziej czasochłonny. Powinniśmy przemyśleć, jakie kanały komunikacji będą najistotniejsze, jaki sposób promowania marki da najlepsze efekty. W zależności od przyjętych założeń warto pomyśleć o narzędziach, które zostaną wykorzystane w naszej kampanii. Kolejny ważny etap to oczywiście budżetowanie. Jeśli strategia zakrojona jest na wielką skalę, konieczne może być również przygotowanie harmonogramu działań i rozparcelowanie poszczególnych zadań pomiędzy zespół pracowników. 

Strategia w działaniu, czyli monitoring i korekty

Już na etapie opracowywania strategii warto przyjąć, że coś może pójść nie po naszej myśli. Można zidentyfikować różne ryzyka i opracować plan awaryjny dla poszczególnych działań. Dzięki temu będziemy spokojniejsi, kiedy kampania wejdzie w fazę realizacji. Na tym etapie naszym zadaniem jest monitoring nad całością działań. W grę wchodzą tutaj pomiary i statystyki, które pokażą, czy przyjęte działania odnoszą zamierzony skutek. Jeśli ich efektywność jest zbyt niska, trzeba w czasie rzeczywistym przeprowadzać korekty. Ostatnim etapem będzie bowiem ocena skuteczności kampanii, w której należy określić, czy przyniosła spodziewane rezultaty i czy stosunek poniesionych kosztów do rezultatów jest satysfakcjonujący. 

Artykuł partnera serwisu

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie