Jakie opinie o firmie mogą zostać usunięte przez Google? Zbiór wytycznych

Antoni Kwapisz
24.06.2020

Jak już wiesz z naszego artykułu na temat opinii w Google, gigant rynku wyszukiwarek bardzo restrykcyjnie podchodzi do kwestii usuwania negatywnych opinii o firmach pojawiających się pod ich wizytówkami. Właściciel takiej wizytówki nie ma żadnej możliwości moderowania komentarza, a tym bardziej jego usuwania. Jeśli natomiast ma podstawy, by uznać, że opinia jest nieuczciwa lub szkaluje wizerunek jego marki, powinien to zgłosić Google – wówczas sprawą zajmie się pracownik i podejmie decyzję, czy taki komentarz powinien zostać usunięty. Nie zrobi tego, jeśli opinia nie łamie obowiązujących zasad. Te najważniejsze omawiamy w naszym poradniku.

Komentarz jest fałszywy

Oczywiście Google nie będzie w stanie tego zweryfikować samodzielnie – poza sytuacją, w której komentarz (czy raczej ocena gwiazdkowa) został wygenerowany automatycznie przez bota. W przypadku opinii na pierwszy rzut oka merytorycznych obowiązek udowodnienia, że mamy do czynienia z oszustwem, spoczywa na zgłaszającym taki komentarz do usunięcia, czyli najczęściej przedsiębiorcy. Trzeba wykazać, że autor opinii nie był klientem firmy, o czym mogą świadczyć chociażby nieścisłości w przekazywanych informacjach.

Komentarz jest obraźliwy

Nie ma znaczenia, czy autorem opinii jest klient czy wynajęty przez nieuczciwą konkurencję freelancer. Google nie toleruje obrażania, języka nienawiści i zwykłego hejtu. Jeśli komentarz zawiera nieparlamentarne słownictwo i wprost szkaluje markę firmy, śmiało można go zgłosić do usunięcia i istnieje duża szansa, że pracownik Google przychyli się do tej prośby. Przykładem opinii, która niemal na pewno zostanie usunięta, jest: „Firma XYZ to banda idiotów. Nie znają się na swojej robocie.”

Komentarz jest reklamą

Google jest niezwykle wręcz wyczulone na przypadki buzz marketingu, czyli zawoalowanego reklamowania swoich usług kosztem czyjejś marki. Jeśli więc w komentarzu pod wizytówką firmy znajdzie się negatywna opinia, która wprost zachęca do skorzystania z oferty konkurencyjnej firmy, to taki post może zostać zgłoszony do usunięcia. Przykład: „Ta firma sprzedaje badziewie. Później kupiłem produkt od firmy XYZ i jestem mega zadowolony. Sprawdźcie produkty tej firmy na www.xyz.pl.”

Komentarz zawiera groźby

Pojęcie „groźby” jest oczywiście bardzo szerokie, ale raczej nie powinno być problemu z wykazaniem, że autor negatywnej opinii trochę się zagalopował i jego komentarz powinien zostać ręcznie usunięty. Przykładem może być: „Oddajcie pieniądze złodzieje, bo was zniszczę! Znam adres waszej firmy i na pewno z tej wiedzy skorzystam!”

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.