Jak reklamować się w prasie ZA DARMO?

Marek Szydełko
14.08.2018

Za reklamę trzeba płacić – każdy to wie. Darmowe narzędzia promocji zwykle są albo nieefektywne, albo wymagają poświęcenia ogromnej ilości czasu na ich obsługę, co także generuje niebagatelne koszty. No chyba, że sprytnie podejdziemy do tematu i wykorzystamy fakt, iż między reklamą a merytoryczną treścią czasami biegnie bardzo cienka granica. Szczególnie dobrze widać to w świecie mediów. W tym artykule pokażemy Ci, w jaki sposób możesz zareklamować swój biznes w prasie zupełnie za darmo.

Udziel wywiadu

Wielu przedsiębiorców popełnia kardynalny błąd odmawiając pomocy dziennikarzom. Możesz się spodziewać, że pewnego dnia zadzwoni do Ciebie ktoś z redakcji jakiegoś pisma (czy dziennika) i poprosi o wypowiedź ekspercką do artykułu. Nigdy się nie wykręcaj! To duża szansa na to, aby marka Twojej firmy zaistniała w mediach, co jest bezcenne z wizerunkowego punktu widzenia.

Rada

Po udzieleniu wywiadu czy krótkiej wypowiedzi zawsze poproś o przesłanie artykułu do autoryzacji. Dziennikarze, zwłaszcza ci z młodego pokolenia, mają tendencję do znacznego przeinaczania słów rozmówców.

Zaproponuj temat

Media, szczególnie lokalne, potrzebują ciekawych tematów, jak kania dżdżu. Warto to wykorzystać i zainspirować redakcję do napisania artykułu, w którym może zostać wymieniona nazwa Twojej firmy. Oczywiście nie licz na to, że ktoś za darmo napisze i opublikuje pean na cześć Twojego biznesu. Musisz się tutaj wykazać odrobiną kreatywności.

Pamiętaj, że media działają zgodnie z zegarem sezonowym, co oznacza, że każdego roku powtarzają się dokładnie te same tematy. Możesz więc łatwo przewidzieć, że lada moment lokalna gazeta będzie potrzebować wypowiedzi eksperta, który np. podpowie, czy to już czas na zmianę opon, jakich kremów do opalania używać itp.

Zorganizuj ciekawą akcję

Media uwielbiają wydarzenia, które gromadzą sporo uczestników, a najlepiej, gdy jeszcze mają charakter społeczny i charytatywny. Jeśli zorganizujesz tego typu akcję, to możesz mieć pewność, że informacja o niej pojawi się w lokalnej prasie – zarówno w formie zajawki, jak i relacji ze zdjęciami. Oczywiście problemem pozostaje sama organizacja, bo tutaj w grę wchodzą już niemałe koszty.

Zwróć jednak uwagę, że tego typu event już sam w sobie jest świetnym sposobem na promocję biznesu. Jeśli dysponujesz mocno ograniczonym budżetem, poszukaj wsparcia np. w ratuszu (koncept akcji musi być jednak na tyle dobry, że urzędnicy sięgną do budżetu gminy) lub zaangażuj w projekt sponsorów.

Darmowa reklama w prasie jest zatem jak najbardziej możliwa. Poza wymienionymi działaniami, bardzo dobrym pomysłem jest także rozsyłanie do mediów komunikatów prasowych – im atrakcyjniejsza treść, tym większa szansa, że któraś redakcja nieodpłatnie wykorzysta zawarte w komunikacie informacje. Tutaj jednak zalecamy już podjęcie współpracy z doświadczoną agencją public relations.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.