Reklama w prasie przez lata uchodziła za wyjątkowo efektywną, na co główny wpływ miała oczywiście wysoka sprzedaż wydawnictw drukowanych. Dziś coraz więcej reklamodawców „ucieka” do Internetu, który stanowi główną konkurencję dla tradycyjnej prasy. Mimo to reklamowanie się np. w magazynie czy nawet gazecie codziennej wciąż może być bardzo dobrym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki i tym samym podkręcenie sprzedaży. Aby było to jednak możliwe, reklama prasowa musi spełnić kilka zasadniczych kryteriów, które wymieniamy w naszym poradniku.
Fundamentem reklamy prasowej jest grafika, czyli element wizualny, który ma przykuć uwagę czytelnika. Bez tego nie ma mowy o tym, aby osiągnąć jakiekolwiek efekty z kampanii reklamowej. Gros współczesnych odbiorców prasy tylko skanuje treść i dosłownie przegląda kolejne strony, wyszukując dla siebie czegoś, co zatrzyma ich na dłużej. Może to być właśnie atrakcyjna reklama.
Częstym błędem popełnianym przez reklamodawców wybierających prasę jest przesadne skupianie się na treści. Owszem, jest ona ważna, ale tylko na poziomie hasła i krótkiego wprowadzenia. Rewelacyjny tekst reklamowy niewiele jednak zmieni, jeśli zabraknie sugestywnego przekazu obrazkowego.
Czas rozwinąć myśl, którą zaczęliśmy w poprzednim akapicie. Reklama prasowa, poza artykułem czy wywiadem sponsorowanym, nigdy nie opiera się wyłącznie na treści. Stanowi ona jedynie dodatek do projektu graficznego. Nie zapominajmy, że – choć brzmi to paradoksalnie – nawet osoby kupujące prasę nie mają czasu na czytanie długich tekstów, a tym bardziej tych reklamowych.
Nie oznacza to oczywiście, że treść nie ma żadnego znaczenia. Jest niezbędna, ale na poziomie znakomitego copywritingu. Projektując reklamę prasową skupiamy się na chwytliwym haśle, które zaintryguje odbiorcę i zmusi go do poszukania dodatkowych informacji na przykład na stronie internetowej.
Termin zapożyczony z branży logistycznej bardzo dobrze oddaje też istotę współczesnej reklamy prasowej. Chodzi o to, aby promując markę w prasie nie ograniczać się jedynie do tego medium. Reklama np. w gazecie nigdy nie będzie kompletnym i wystarczającym źródłem informacji dla odbiorcy. Mało który konsument podjąłby dziś decyzję zakupową wyłącznie w oparciu o to, co przekazała mu reklama prasowa. Trzeba więc zachęcić go do tego, aby kontynuował kontakt z marką na innych polach.
Nieodzownym elementem współczesnej reklamy prasowej staje się więc zachęcanie do odwiedzenia innych mediów, w których obecna jest marka. Najczęściej będzie to Internet. Zamiast więc silić się na skondensowanie jak największej ilości informacji w reklamie, lepiej jest zaprosić odbiorcę do zapoznania się ze szczegółami na przykład na stronie www.