Typowe błędy, przez które artykuł sponsorowany w prasie na pewno nie wpłynie na wzrost sprzedaży w Twojej firmie

Remigiusz Szulc
20.08.2018

Artykuł sponsorowany jest podstawową i bardzo często wykorzystywaną formą reklamy prasowej. W dobie ogromnego kryzysu trawiącego tradycyjne media pisane, wydawcy gazet są bardzo otwarci na reklamodawców i – jakkolwiek źle to nie zabrzmi – potrafią zgodzić się na publikację wszystkiego, co nie zawiera istotnych błędów, nikogo nie obraża i oczywiście zostało odpowiednio opłacone. Jeśli jednak myślisz, że wystarczy napisać na kolanie byle jaki tekst, wykupić miejsce publikacji i obserwować, jak klienci walą do firmy drzwiami i oknami, to się mylisz. Wymieniamy najczęstsze błędy, które w praktyce niweczą sens reklamowania się przy pomocy artykułu sponsorowanego.

Charakter stricte reklamowy

Źle napisany artykuł sponsorowany nawet nie próbuje udawać merytorycznego tekstu. Od tytułu po ostatnią kropkę jest potokiem reklamowego bełkotu, który nikogo nie zainteresuje, a już na pewno nie czytelnika sięgającego po gazetę podczas jedzenia obiadu czy odpoczywania po pracy na kanapie.

Porządna redakcja od razu cofnie taki tekst i nie zgodzi się na jego publikację, ale problem w tym, że porządnych redakcji jest coraz mniej. W branży prasowej pierwsze skrzypce grają dziś wydawcy, którzy kierują się wyłącznie kryterium ekonomicznym. Jeśli gazeta nie zarabia, to znika z rynku – proste. Stąd też nawet do niedawna szanowane tytuły, szeroko otworzyły swoje łamy dla reklamodawców, nie ingerując nawet szczególnie w treść artykułów sponsorowanych. Płacisz, to publikuj, co chcesz.

Mimo wszystko nie warto iść tą drogą. Artykuł sponsorowany będący de facto nachalną reklamą, co najwyżej może zwiększyć świadomość marki, ale nie wpłynie pozytywnie na jej odbiór.

Za dużo treści

Możemy się na to obruszać, a nawet przeciwko temu buntować, ale nie zmienimy faktu, że żyjemy w czasach kultury obrazkowej. Coraz mniej osób czyta książki, a rozwój Internetu (źródła szybkich, łatwo przyswajalnych informacji) jest głównym powodem upadku rynku prasowego. Co z tego wynika? Pisanie długich artykułów sponsorowanych nie ma żadnego sensu.

Taki artykuł nie powinien przemycać wszystkich informacji na temat produktu czy usługi. Jego celem jest zainteresowanie czytelnika i skłonienie go do tego, by uzupełni wiedzę we własnym zakresie, np. zaglądając na stronę internetową sponsora artykułu.

Brak wartości dziennikarskiej/literackiej

Oczywiście artykuł sponsorowany nie musi być dziełem na miarę nagrody Pulitzera. Podczas jego pisania należy jednak zachować choćby minimalne standardy jakościowe. Podstawowym błędem popełnianym przez reklamodawców jest powierzanie stworzenia artykułu sekretarce, pracownikowi działu marketingu czy handlowcowi. Efekty zwykle są opłakane.

Artykuł napisany przez osobę, która nie ma kompetencji językowych do tworzenia upublicznianych treści, to prosty przepis na wizerunkową katastrofę. Tego typu teksty są pełne błędów, niepoprawne gramatycznie, nudne, a przez to odrzucają czytelnika. Nie ma zatem mowy o skutecznej promocji, bo jej warunkiem jest to, że ktoś przeczyta artykuł.

Jeśli planujesz publikację artykułu sponsorowanego na łamach prasy, koniecznie weź pod uwagę porady zawarte w tym tekście. Jeśli powielisz przytoczone błędy, to możesz mieć pewność, że tylko wyrzucisz pieniądze w błoto.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie