Chcesz ustawić reklamę w Gdańsku? Najpierw zapraszamy do urzędu

Marek Szydełko
30.07.2015

Gdańsk nie jest wyjątkiem pod względem zapalczywości w walce z nielegalnymi i po prostu często bardzo brzydkimi reklamami. W mieście obowiązują jasne przepisy, które określają kto i w jaki sposób może postawić jakąkolwiek reklamę przy gdańskiej ulicy. Regulamin nie jest wcale skomplikowany, ale bez wizyty w urzędzie i tak się nie obędzie. Jak ustawić reklamę w Gdańsku? Oto krótki poradnik.

Sporo formalności, ale chodzi o bezpieczeństwo i estetykę

Przede wszystkim musimy zgłosić się do gdańskiego Zarządu Dróg i tam wypełnić krótki wniosek. Pozwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym (bo tylko takimi zajmuje się ten urząd) jest decyzją administracyjną, jego uzyskanie wymaga więc trochę zachodu.

We wniosku podajemy swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy. Trzeba też określić cel zajęcia pasa (w naszym przypadku reklamowy) i dokładną lokalizację oraz powierzchnię, którą nasza reklama zajmie. Konieczne jest także podanie okresu, w jakim pas będzie zajęty.

Lekkie zamieszanie na pewno będzie z dołączaniem do wniosku dodatkowych elementów. Muszą to być:

  • szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1.000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego;
  • zgoda właściciela obiektu, na którym ma być umieszczona reklama (dotyczy reklam umieszczonych na budynku lub słupie oświetleniowym);
  • uzgodnienie Referatu Estetyzacji Miasta Wydziału Architektury, Urbanistyki i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku;
  • decyzja zezwalająca na lokalizację reklamy (prawo do dysponowania terenem);
  • oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub o zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno – budowlanej oraz dodatkowo kserokopię tego pozwolenia/zgłoszenia;
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnika –oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa inwestora, udzielonego osobie fizycznej posiadającej zdolność do czynności prawnych, do załatwiania spraw formalno – prawnych w zakresie prowadzenia przed zarządcę drogi procedury związanej z zajęciem pasa drogowego oraz opłata skarbowa w wysokości 17 zł od dokumentu stwierdzającego ustanowienie pełnomocnika.

Sporo tego, prawda? Przepisy są jednak tak skonstruowane, aby umieszczona wzdłuż pasa drogowego reklama nie stwarzała niebezpieczeństwa dla kierowców i przede wszystkim nie szpeciła wyglądu miasta. Z tym niestety bywa różnie, czego dowodem jest trwająca od kilkunastu miesięcy kampania gdańskich urzędników przeciwko nielegalnym reklamom.

Ile kosztuje umieszczenie reklamy przy gdańskiej ulicy?

Jeśli mamy zamiar reklamować się wzdłuż jednej z gdańskich ulic, będziemy zmuszeni ponieść opłatę administracyjną. Jest ona naliczana w formie iloczynu liczby m2 powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego oraz poszczególnych, z góry ustalonych stawek. Wymienimy tylko te najważniejsze, bo przepisy są pod tym względem bardzo rozbudowane:

  • reklamy – w przypadku tych o zasięgu krajowym stawka wynosi 2,60 zł, reklamy wojewódzkie to 2,50 zł, powiatowe 2,40 zł, a gminne 2,30 zł;
  • dynamiczne reklamy emitowane na monitorach i wyświetlaczach elektronicznych (w tym reklamy w formie szyldów) – w każdym przypadku stawka wynosi 10 złotych;
  • tablice propagujące bezpieczeństwo ruchu drogowego, pod warunkiem, że treści reklamowane inne niż dotyczące bezpieczeństwa zajmują mniej niż 10% powierzchni reklamy łącznie do 90 dni w danym roku kalendarzowym – krajowe 26 groszy, wojewódzkie 25 groszy, powiatowe 24 grosze, a gminne 23 grosze.

Najtańsze są reklamy umieszczane przez podmioty informujące o punktach obsługi ruchu drogowego (stacje benzynowe, parkingi) i te umieszczane przez samorządy.

Po złożeniu wniosku o zgodę na umieszczenie reklamy w pasie drogowym, gdańscy urzędnicy z Zarządu Dróg mają miesiąc na wydanie decyzji. W sprawach szczególnie skomplikowanych (np. nieuregulowane prawo własności gruntu), termin może być przesunięty o kolejny miesiąc.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie