Zanim zaczniesz się reklamować. Stwórz personę

Maciej Piwowski
10.04.2017

Bazą dla jakiejkolwiek strategii działań marketingowych musi być wiedza na temat tego, do kogo właściwie kierujemy reklamę. Kto jest „idealnym klientem” firmy? Samo określenie grupy docelowej może nie być wystarczające. Aby mieć pewność, że firma wydaje pieniądze na reklamę ściśle dopasowaną do oczekiwań odbiorcy, konieczne jest ustalenie persony – wzoru klienta. Jak stworzyć personę? Przeczytaj nasz poradnik.

Persona to zbiór cech Twoich klientów

Jeśli już prowadzisz firmę i masz klientów, to zacznij od bliższego przyjrzenia się im. Kim są? Ile mają lat (średnio)? Gdzie mieszkają? Czym się interesują? Dlaczego wybrali akurat Twoją ofertę? Są to pytania, na które naprawdę warto sobie odpowiedzieć, prosząc przy tym o pomoc wszystkich pracowników mających kontakt z klientami. Ich wiedza może być bezcenna.

W tworzeniu persony pomocne są również wszelkie narzędzia analityczne, z których korzystasz na co dzień, czyli chociażby Google Analytics. Dzięki tym danym wiesz, kto odwiedza Twoją stronę internetową, skąd pochodzi, jak na nią trafił itd. Te informacje także należy zawrzeć w procesie tworzenia persony.

Pamiętaj

Jeśli Twoja firma jeszcze nie weszła na rynek, budowanie persony będzie oparte w dużej mierze na przypuszczeniach. Aby ułatwić sobie sprawę zacznij podglądać konkurencję i sprawdź, do kogo ona adresuje swoją ofertę.

Jakie informacje warto wziąć pod uwagę?

W zasadzie wszystkie, jakie tylko uda Ci się zdobyć. Szukaj, pytaj, analizuj – to czasochłonny proces, ale uwierz, że później będzie już tylko łatwiej. Prawidłowe określenie persony pozwoli Ci lepiej planować strategie marketingowe, a przede wszystkim nie marnować pieniędzy na działania, które i tak nie przyniosą skutku.

Kluczowe pytania dotyczące persony, to:

  • Wiek
  • Zainteresowania
  • Problemy
  • Oczekiwania względem produktu/usługi
  • Miejsce zamieszkania
  • Majętność
  • Doświadczenia (m.in. obawy związane z robieniem zakupów w Internecie)

Mając te dane możesz bardzo precyzyjnie określić personę – to podstawa sukcesu Twoich działań reklamowych.

Rada

Jeśli z Twojej analizy wynikają sprzeczności, możesz stworzyć kilka person i dobierać działania marketingowe w taki sposób, aby trafiać z przekazem do wielu potencjalnie idealnych klientów.

Stworzenie persony naprawdę się opłaca. Wykorzystaj to, że wielu przedsiębiorców kompletnie to bagatelizuje i prowadzi działania na chybił-trafił. Mając bazę z łatwością wyprzedzisz konkurencję i będziesz mieć pewność, że wydatkowane środki wrócą do Ciebie w postaci pozyskanych klientów.

Wiedza na temat persony będzie również pomocna dla wszystkich pracowników firmy, którzy będą wiedzieć, jak rozmawiać z klientami, które cechy produktu podkreślać i jak reagować na obawy klientów. To znacznie ułatwi im pracę i zwiększy jej efektywność.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie