W reklamie online (jeszcze) nie widać kryzysu

Jerzy Biernacki
27.12.2022

Polski rynek reklamy internetowej wciąż radzi sobie bardzo dobrze – i to pomimo nienajlepszej atmosfery w biznesie, spowodowanej głównie wysoką inflacją oraz spodziewaną recesją w światowej gospodarce. Póki co tych nastrojów nie widać w danych dotyczących wydatków na komunikację marketingową online, które w pierwszym kwartale 2022 roku znacząco wzrosły. Tak wynika z badania IAB Polska/PWC AdEx.

Firmy wciąż chętnie inwestują w marketing online

Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł blisko 9-procentowy wzrost wydatków na reklamę w Internecie. Reklamodawcy łącznie przeznaczyli na ten cel blisko 1,5 miliarda złotych, czyli o ponad 100 milionów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

To nadal może być efekt ożywienia po pandemii, natomiast trzeba zauważyć, że rynek reklamy internetowej radzi sobie bardzo dobrze w realiach spowolnienia gospodarczego – o wiele lepiej niż reklama telewizyjna, radiowa czy prasowa. Niewykluczone, że przewaga marketingu online nad tradycyjnymi formatami reklamy jeszcze wzrośnie, gdy reklamodawcy zaczną szukać tańszych i łatwiej mierzalnych metod promocji w dobie kryzysu.

Liderem reklamy internetowej pozostają formaty graficzne, na które firmy przeznaczają ponad 40 proc. swoich budżetów reklamowych na działania online. Dużą popularnością wciąż cieszy się SEM (reklama w wyszukiwarce), dalej są ogłoszenia, reklama programmatic, reklama w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

W Polsce głównymi reklamodawcami pozostają branże: handlowa, komputerowa i dóbr trwałych, telekomunikacyjna i medialna.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie