Z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak ważna jest profesjonalna identyfikacja wizualna biznesu, który prowadzisz. Zależy Ci więc, żeby mieć rozpoznawalne logo, ale kompletnie nie wiesz, ile to właściwie może kosztować. W sieci trafiasz na różne oferty: od kilkunastu tysięcy złotych do… kilkudziesięciu złotych. Kusi, żeby wybrać najtańszą opcję, prawda? Jeśli się na to zdecydujesz, popełnisz bardzo poważny błąd, którego konsekwencją może być nawet likwidacja Twojej firmy. Jak to możliwe? Wyjaśniamy w naszym poradniku.
Domyślasz się, co to właściwie oznacza? Jeśli okaże się, że posługujesz się splagiatowanym logo, to będziesz budować markę na fikcji. W każdej chwili może się do Ciebie zgłosić prawowity właściciel oryginalnego projektu i zażądać, abyś zaprzestał używania znaku. W efekcie cała inwestycja w tworzenie wizerunku biznesu pójdzie na marne, a Ty – de facto – zostaniesz z niczym.
Stwierdzenie, czy logo jest plagiatem, nie jest niestety proste. Musiałbyś porównać je ze wszystkimi wcześniej stworzonymi znakami graficznymi oraz przekopać bazy urzędów patentowych na całym świecie – trudno to sobie nawet wyobrazić. Zdradzimy Ci jednak, że jeśli zapłacisz za logo np. 100 złotych, to niemal na pewno nie będzie to projekt unikalny.
Wykonawcy, którzy oferują stworzenie projektu logo za kilkadziesiąt złotych, nie mogą przekazać klientowi pełnych majątkowych praw autorskich do znaku. Z prostego powodu: sami ich nie mają, bo przecież mocno inspirowali się pracami innych twórców. Choć teraz może Ci się wydawać, że to bez znaczenia, w przyszłości mogą z tego wyniknąć bardzo poważne problemy.
Mijają np. 2 lata. Odzywa się do Ciebie twórca projektu z żądaniem dopłacenia za jego pracę. W przeciwnym razie zmusi Cię do zaprzestania posługiwania się znakiem. Ma do tego pełne prawo, ponieważ nie scedował na Ciebie majątkowych praw autorskich do logo. Znajdziesz się w beznadziejnej sytuacji. Nagle się okaże, że zainwestowałeś w markę, której kluczowy element nie należy do Ciebie!
Logo, które jest plagiatem lub jest mocno inspirowane istniejącym już projektem, nie może zostać zarejestrowane w urzędzie patentowym. To poważny problem, ponieważ nie będziesz w stanie zapewnić swojej marce prawnej ochrony przed nieuczciwymi działaniami konkurencji.
Mało tego. Jeśli okaże się, że logo dostarczone Ci przez amatora zostało już zastrzeżone przez prawowitego właściciela, będziesz zmuszony do zaprzestania posługiwania się tym znakiem. Tym samym zostaniesz z marką bez identyfikacji wizualnej, a więc z czymś kompletnie bezwartościowym. Zaczniesz od początku i stracisz zaufanie klientów. Efektem może być nawet konieczność likwidacji biznesu.
Nie zapominajmy też, że bardzo tani projekt logo, nawet jeśli nie został splagiatowany, na pewno nie będzie czymś, co wyróżni markę na rynku. Trudno więc budować na nim wizerunek przedsiębiorstwa. Twoja firma będzie przezroczysta, bezimienna, co na dłuższą metę wiąże się z brakiem możliwości rozwijania biznesu i jego niechybną likwidacją. Stać Cię na to? Szczerze wątpimy.
Przypomnij sobie o tym wszystkim, zanim zamówisz projekt logo na portalu aukcyjnym. Byłaby to skrajnie nieodpowiedzialna decyzja.