Dobre logo nie może być tanie. Na tym właściwie moglibyśmy zakończyć dalszą dyskusję, ale nie chcemy Cię tak po prostu zostawić. Zwłaszcza dlatego, że z pewnością wielokrotnie zastanawiałeś się, jak to możliwe, że jedna agencja reklamowa zaoferowała Ci przygotowanie projektu logo Twojej firmy za 1000 złotych, a inna za 100 złotych? Czy ta pierwsza chce Cię naciągnąć? Warto się nad tym tematem pochylić. W tym wpisie przedstawimy Ci sylwetki osób, które robią logo za 100 złotych (a nawet mniej). Dowiedz się, na kogo możesz trafić.
Taki freelancer w przeszłości bawił się trochę grafiką, być może pracował w jakiejś agencji, ale go wywalili. Wpadł więc na genialny pomysł działania na własną rękę. Nie założył działalności, bo nie stać go na ZUS, ale praca na czarno wydaje mu się całkiem sensownym rozwiązaniem. Przecież przy tak niskich stawkach nikt nie będzie chciał faktury.
Nasz bohater ma jednak problem, ponieważ nie posiada żadnego portfolio. Nie ma się więc czym pochwalić przed potencjalnymi klientami. Wybiera najprostsze rozwiązanie. Oferuje tworzenie projektów logo za śmieszne pieniądze, właściwie za zwrot kosztów prądu i jedzenia, bo ważniejsze jest dla niego zbudowanie zaplecza.
To może być naprawdę utalentowany człowiek, który robi świetne projekty. Pytanie brzmi jednak, czy chcesz, aby to Twoja firma była obiektem testów? Czy masz na to czas? Wyobraź sobie, że zepsuł Ci się samochód. Przychodzi do Ciebie facet i mówi, że on co prawda nie ma odpowiednich narzędzi i doświadczenia, ale lubi grzebać przy silnikach. Oddasz auto w jego ręce? Szczerze wątpimy.
To zaskakujące, ale na rynku funkcjonują nawet zarejestrowane agencje reklamowe, które oferują projektowanie logo za 100 złotych (lub niewiele więcej). Jak to możliwe? Odpowiedź jest bardzo prosta. Mamy tutaj do czynienia z klasycznymi „januszami biznesu”.
Właściciel agencji wykombinował sobie, że może łatwo zarobić sporo pieniędzy żerując na czyjejś pracy. Weźmie od Ciebie 100 złotych, podnajmie freelancera z Allegro, zapłaci mu 30 złotych i wychodzi na czysto – bez kiwnięcia palcem. A że projekt jest słaby? „No panie, za te pieniądze chcesz pan profesjonalne logo?!”.
Nie brakuje całkiem dobrych grafików, którym z różnych powodów nie wiedzie się w branży. Nie chcą ich agencje, nie stać ich na założenie własnego biznesu, no ale ponieważ nie potrafią robić niczego innego, to wciąż „trzaskają” projekty. I to dosłownie. W Polsce nadal kluczowym kryterium wyboru wykonawcy czy produktu jest cena. Zdesperowani graficy o tym wiedzą i pozyskują klientów oferując im bardzo tanie usługi.
Taki grafik zejdzie z ceną do absurdalnego poziomu, byle tylko mieć za co opłacić czynsz i zrobić zakupy w dyskoncie. Już dawno zrezygnował z profesjonalnego oprogramowania, bo i tak nie stać go na licencję. Pracuje na darmowych programach, nie rozwija się (bo nie ma na to czasu), a więc poziom jego projektów jest – delikatnie pisząc – nie najwyższy. Ma w sobie na tyle honoru, że zaoferuje Ci pełno bezpłatnych poprawek. Jednak czy właśnie o to Ci chodzi? Nie wolisz dostać od razu świetne logo? Zastanów się nad tym.
Znalezienie wykonawcy projektu logo w cenie do 100 złotych nie jest żadnym problemem. Nie oznacza to jednak, że z usług kilkakrotnie droższych agencji korzystają tylko frajerzy i bogate korporacje. Wszystko sprowadza się do priorytetów. Jeśli prowadzisz biznes z myślą wyłącznie o ciągłym ograniczaniu kosztów, to oczywiście, że wybierzesz wykonawcę z naszej listy.
Jeśli jednak zależy Ci na rynkowym sukcesie i chcesz zaoferować swoim klientom coś więcej niż tylko mizerię, to z pewnością uznasz, że projekt za 100 złotych nie jest dobrym wyborem dla Twojej marki.