Kto powinien stworzyć logo dla Twojej firmy?

Remigiusz Szulc
23.10.2018

Wybór logo, które będzie identyfikować Twoją markę, to niesamowicie odpowiedzialna decyzja. Powinieneś zrobić wszystko, aby nie popełnić tutaj błędu. Podstawą jest powierzenie stworzenia projektu profesjonalnemu studiu graficznemu. Wykonawców jest od groma, dlatego podjęcie decyzji o nawiązaniu współpracy z konkretnym studiem nie będzie wcale takie proste. Wymieniamy kryteria, którymi bezwzględnie powinieneś się kierować.

Portfolio

Pierwszym etapem oceny profesjonalizmu studia graficznego jest oczywiście sprawdzenie, jakie projekty już zostały przez nie zrealizowane. Każdy odpowiedzialny wykonawca publikuje na swojej stronie internetowej obszerne portfolio. Na tej podstawie możesz już wstępnie ustalić, czy preferowany przez studio styl Ci odpowiada. Koniecznie poszukaj logotypów marek działających w Twojej branży (lub pokrewnej). Dowiesz się, czy wykonawca „czuje” branżę i rozumie jej specyfikę. To znacznie minimalizuje ryzyko wpadki.

Staż

Długi staż na rynku nie daje oczywiście gwarancji na to, że studio graficzne stworzy dla Ciebie perfekcyjny projekt logo. Z drugiej jednak strony agencje reklamowe, które funkcjonują w branży od dawna, muszą prezentować konkretną jakość. W przeciwnym razie nie byłyby w stanie pozyskiwać klientów. Dlatego mając do wyboru studio graficzne, które zostało założone np. dwa miesiące temu, a wykonawcę z np. kilkunastoletnim stażem, zawsze lepiej jest zaufać temu drugiemu.

Agencje o ugruntowanej pozycji na rynku bardzo dbają o swój wizerunek, dlatego nie pozwalają sobie na wykonywanie byle jakich projektów. Przede wszystkim zależy im na dobrej opinii klienta, co jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy projekt logo przypadnie mu do gustu.

Klienci

Podczas wizyty na stronie internetowej studia graficznego sprawdź, czy podaje ono listę klientów, dla których pracowało. Poszukaj tam znanych marek – jeśli one nawiązały współpracę z wykonawcą i zgodziły się na umieszczenie własnego logo na jego stronie, jest to bardzo dobry znak.

Pamiętaj przy tym, aby w miarę możliwości zweryfikować uczciwość studia graficznego. Niestety zdarza się, że wykonawcy wprowadzają klientów w błąd, chwaląc się obsługą czołowych marek, co nie jest prawdą. Możesz wybiórczo skontaktować się z kilkoma firmami i zapytać, czy dane studio rzeczywiście dla nich pracowało i jak oceniają jakość obsługi.

Cena

Wbrew pozorom stawki, jakie oferuje studio graficzne, mogą bardzo dużo powiedzieć o jakości jego prac. Nie licz na to, że ktokolwiek stworzy dla Ciebie świetny projekt logo w cenie np. 100 złotych – jest to niewykonalne. Nie musisz jednak brać pożyczki, żeby skorzystać z usług najdroższej agencji na rynku.

Dobry projekt logo można mieć już za około 1500-2500 złotych. Koniecznie zwróć też uwagę, co otrzymasz w ramach zaproponowanej ceny (liczba projektów, dopuszczalna liczba poprawek, formaty zapisu etc.).

Jedno jest w 100% pewne: projekt logo Twojej firmy powinni przygotować profesjonaliści, a tych nie znajdziesz na portalach aukcyjnych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie