Czy nie przyszedł już czas na zmianę studia graficznego?

Marek Szydełko
15.05.2018

Prowadząc i dbając o swój biznes na pewno współpracujesz z jakimś studiem graficznym. Zlecasz mu przygotowywanie projektów materiałów reklamowych, pewnie przygotowało też ono dla Ciebie layout strony. Jest fajnie, albo tylko tak Ci się wydaje. Istnieją czytelne sygnały świadczące o tym, że czas najwyższy podziękować studiu graficznemu za współpracę i poszukać innego wykonawcy. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Wszystko na jedno kopyto

Przyjrzyj się dokładnie kilku ostatnim projektom dostarczonym przez studio graficzne. Czy nie wydaje Ci się, że są niemal identyczne? To znak, że graficy cierpią na brak kreatywności lub – to bardziej prawdopodobne – po prostu przestali się starać, skoro klient i tak wszystko akceptuje. Wtórność projektów graficznych powoduje, że mają one coraz mniejsze oddziaływanie promocyjne i przestają wyróżniać markę na rynku. Przywołaj studio do porządku lub zrezygnuj z jego usług.

Coraz gorzej z terminowością

Projekt miał być gotowy na wtorek, a dotarł dopiero w piątek? Jeśli była to incydentalna sytuacja, za którą wykonawca szczerze przeprosił, to nie ma jeszcze o co kruszyć kopii. Jeśli jednak powtarza się to coraz częściej, a nieterminowość stała się znakiem rozpoznawczym Twojej współpracy ze studiem graficznym, to nie możesz tego akceptować.

Ceny rosną, jakość nie

Wzrost cen za usługi graficzne zawsze powinien być uzasadniony. Studio może np. zatrudnić dodatkowych grafików i w ten sposób zagwarantować Ci krótszy czas realizacji projektów. Może również wyraźnie poprawić jakość swojej pracy. Wówczas wszystko jest w porządku i jeśli nowe stawki nie są rażąco zawyżone, to powinieneś je zaakceptować.

Gorzej, gdy wzrost cen jest wyłącznie sposobem na wyciągnięcie od Ciebie większej ilości pieniędzy bez dawania niczego w zamian. To także jedna z klasycznych metod uświadomienia klientowi, że studio graficzne chętnie zakończyłoby współpracę.

Mnożą się błędy

Dla takiego zachowania nie ma żadnego uzasadnienia. Jeśli rzetelnie wypełniasz brief, a mimo to otrzymujesz projekt, który od razu nadaje się tylko do poprawienia, to niezawodny znak, że studiu graficznemu nie zależy na Tobie. Rozstań się z nim bez żalu, bo w przeciwnym razie będziesz tylko tracić czas na ciągłe wytykanie błędów i boksowanie się o to, kto ma zapłacić za ich naprawienie.

Pamiętaj przy tym, że zakończenie współpracy ze studiem graficznym musi przebiec profesjonalnie. Rozlicz się za wszystkie prace i poproś o przekazanie wszystkich zamówionych projektów, koniecznie wraz z księgą znaku, logotypu, itp. (jeśli zostały wykonane).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie