Prowadząc i dbając o swój biznes na pewno współpracujesz z jakimś studiem graficznym. Zlecasz mu przygotowywanie projektów materiałów reklamowych, pewnie przygotowało też ono dla Ciebie layout strony. Jest fajnie, albo tylko tak Ci się wydaje. Istnieją czytelne sygnały świadczące o tym, że czas najwyższy podziękować studiu graficznemu za współpracę i poszukać innego wykonawcy. Wymieniamy je w naszym poradniku.
Przyjrzyj się dokładnie kilku ostatnim projektom dostarczonym przez studio graficzne. Czy nie wydaje Ci się, że są niemal identyczne? To znak, że graficy cierpią na brak kreatywności lub – to bardziej prawdopodobne – po prostu przestali się starać, skoro klient i tak wszystko akceptuje. Wtórność projektów graficznych powoduje, że mają one coraz mniejsze oddziaływanie promocyjne i przestają wyróżniać markę na rynku. Przywołaj studio do porządku lub zrezygnuj z jego usług.
Projekt miał być gotowy na wtorek, a dotarł dopiero w piątek? Jeśli była to incydentalna sytuacja, za którą wykonawca szczerze przeprosił, to nie ma jeszcze o co kruszyć kopii. Jeśli jednak powtarza się to coraz częściej, a nieterminowość stała się znakiem rozpoznawczym Twojej współpracy ze studiem graficznym, to nie możesz tego akceptować.
Wzrost cen za usługi graficzne zawsze powinien być uzasadniony. Studio może np. zatrudnić dodatkowych grafików i w ten sposób zagwarantować Ci krótszy czas realizacji projektów. Może również wyraźnie poprawić jakość swojej pracy. Wówczas wszystko jest w porządku i jeśli nowe stawki nie są rażąco zawyżone, to powinieneś je zaakceptować.
Gorzej, gdy wzrost cen jest wyłącznie sposobem na wyciągnięcie od Ciebie większej ilości pieniędzy bez dawania niczego w zamian. To także jedna z klasycznych metod uświadomienia klientowi, że studio graficzne chętnie zakończyłoby współpracę.
Dla takiego zachowania nie ma żadnego uzasadnienia. Jeśli rzetelnie wypełniasz brief, a mimo to otrzymujesz projekt, który od razu nadaje się tylko do poprawienia, to niezawodny znak, że studiu graficznemu nie zależy na Tobie. Rozstań się z nim bez żalu, bo w przeciwnym razie będziesz tylko tracić czas na ciągłe wytykanie błędów i boksowanie się o to, kto ma zapłacić za ich naprawienie.
Pamiętaj przy tym, że zakończenie współpracy ze studiem graficznym musi przebiec profesjonalnie. Rozlicz się za wszystkie prace i poproś o przekazanie wszystkich zamówionych projektów, koniecznie wraz z księgą znaku, logotypu, itp. (jeśli zostały wykonane).