Jak w każdej branży czy generalnie sferze życia także w Web Designie obserwujemy przychodzące i odchodzące mody na różnego typu rozwiązania. Niektóre z nich zostają z nami na dłużej i są z powodzeniem wykorzystywane od kilku lat (a to szmat czasu w środowisku Internetu). Klienci agencji reklamowych bardzo często zwracają się z prośbą o wykorzystanie „tych fajnych elementów” podczas tworzenia stron www. Nie zawsze jest to możliwe, bo np. nie pokrywa się z podstawową wizją witryny lub zwyczajnie nie pasuje do charakteru biznesu. W każdym razie różnego typu trendy są, a my przygotowaliśmy dla Was listę 4 hitów Web Designu, które bardzo wyraźnie zaznaczają się w naszej branży.
- Grid-Based Layouts – bardzo fajny trend, który jest wykorzystywany właściwie od lat, ale sukcesywnie udoskonalany. Układ siatkowy strony głównej do niedawna był zarezerwowany tylko dla blogów i portali internetowych (widzimy kilka-kilkanaście okienek z grafikami i krótki hasłem zachęcającym do kliknięcia). Dziś jednak buduje się tak nawet potężne strony za wiele tysięcy złotych. Układ jest bowiem czytelny i bardzo atrakcyjny dla użytkownika. Trzeba tylko uważać, aby layout strony sam w sobie nie przytłaczał, bo to może być element psujący użyteczność strony.
- Fantazyjne ikony – są wszędzie i bywają naprawdę fajnym elementem wyglądu i funkcjonalności strony. Sugestywne ikony zastępują zwykłą treść. Jeśli więc mamy do czynienia np. ze stroną zakładu mechaniki pojazdowej, to zamiast używać klasycznych nagłówków „Naprawa zawieszeń, wymiana oleju, remonty silników” możemy posłużyć się przedstawiającymi te usługi ikonami. Są one atrakcyjne wizualnie i zachęcają do kliknięcia bardziej niż sam tekst. Warto jednak z nimi nie przesadzać, bo ikony muszą być czytelnie pogrupowane – w przeciwnym razie przysłonią nam sens strony.
- Wideo – stosunkowo nowy trend, który jest coraz śmielej wykorzystywany. Nie ma się czemu dziwić – prezentuje się niezwykle efektownie. Wideo umieszcza się zamiast standardowego tła strony głównej lub w zastępstwie górnej belki. Przewija nam się tam jakiś ciekawy obraz, przykuwający uwagę użytkowników, ale musi on być skorelowany z treścią strony. Wideo jest super, jednak ma kilka minusów. Przede wszystkim bardzo podnosi koszt budowy strony (trzeba taki film kupić i jego go zaimplementować). Wadą jest też to, że znacznie spowalnia ładowanie się strony, a w przypadku wersji responsywnej witryny w ogóle ten element nie powinien się pojawiać.
- Tło na bogato – jeśli nie chcemy lub nie możemy sięgać po wideo, często spotykamy się z innym pomysłem na zagospodarowanie tła. Jest to ciekawe, świetne jakościowo i mocno przykuwające uwagę zdjęcie. Ten trend pojawia się na wielu stronach www i trzeba przyznać, że prezentuje się świetnie. W zasadzie zdjęcie tworzy nam cały layout, co jest zaletą, ale może być też wadą. Dlaczego? Otóż problem sprawia dobranie czytelnej czcionki. Niektórych użytkowników taki obraz może też dezorientować i utrudniać im nawigację w obrębie strony. Tę kwestię, choć niewątpliwie efektowną, warto więc dobrze przemyśleć.
Trendy w Web Designie wyraźnie zmierzają w stronę ujednolicenia wyglądu strony pod kątem jej wyświetlania na różnych urządzeniach. Innym kierunkiem jest maksymalne wyróżnianie layoutu, co ma pomóc w walce o rozpieszczonych użytkowników. Nie zmieniają się natomiast dwie sprawy: żadna, nawet najpiękniejsza strona, nie przyniesie firmie efektu promocyjnego, jeśli będzie pozbawiona wartościowej treści oraz mało funkcjonalna. Na to trzeba zwracać szczególną uwagę.