Kolory mają bardzo duże znaczenie dla odbioru grafiki – szczególnie elementów wizerunkowych, jak logo, papeteria czy layout strony www. Projektant musi się tutaj wykazać nie tylko wyczuciem, ale także wiedzą z zakresu łączenia barw i wpływu poszczególnych kolorów na ostateczny wygląd dzieła. Dobór kolorów do projektu graficznego jest procesem, w którym nie można sobie pozwolić na dowolność i kierowanie się wyłącznie intuicją.
Zastosowanie konkretnych kolorów zawsze będzie miało wpływ na to, jak projekt będzie odbierany przez oglądających, czyli klientów marki. Projektant musi zatem skupić się na oczekiwaniach grupy docelowej oraz na charakterze marki. Inne barwy zostaną użyte w przypadku projektu dla firmy mającej konotacje z profesjonalizmem i dokładnością, inne w sytuacji, gdy firma chce być uznawana za luźną i spontaniczną.
Grafikowi będzie trochę łatwiej, jeśli marka ma już zdefiniowane barwy. Jeśli jednak konieczne jest opracowanie całej koncepcji od podstaw, wówczas projektanta czeka znacznie więcej pracy – wzrośnie też odpowiedzialność. Niezbędna będzie tutaj pomoc klienta, który powinien jasno przekazać swoje oczekiwania względem preferowanej kolorystyki.
Gdy grafik zna już pozycje z palety barw, które będą wykorzystywane do przygotowania projektu, może przystąpić do wyboru koloru głównego. Do niego będą później dobierane odpowiednie tinty o odcienie, które nadadzą projektowi indywidualnego charakteru i wpłyną na jego atrakcyjność.
Grafik nie powinien stosować wyłącznie tzw. czystych kolorów, które są bardzo wyraziste i dominujące, ale jednocześnie sztampowe. Klienci oczekują kreatywności, a tę może pokazać stosując cieniowanie. Kolory podstawowe, czyste, powinny być wykorzystywane sporadycznie, z dużym umiarem.
W dużym skrócie – schemat kolorystyczny jest to wybrana kolorystyka, która będzie dominować w projekcie. Z reguły są to barwy marki. Na potrzeby konkretnego projektu schemat można uzupełnić o kolory neutralne, które nie zmienią diametralnie bazy kolorystycznej, jednak pozwolą uzyskać ciekawy efekt stylistyczny.
Przykładowo: jeśli marka obraca się w chłodnym schemacie kolorystycznym, to warto zastosować zimne odcienie szarości – w ten sposób grafik podkreśli nowoczesny charakter marki. Neutralne brązy, beże czy écru są natomiast znacznie lepsze dla firm chcących kojarzyć się z tradycją i doświadczeniem.
W palecie barw są kolory bardziej neutralne i te, które wyraźnie dominują nad pozostałymi. Grafik musi o tym wiedzieć, aby nie zepsuć projektu. Niektóre kolory zawsze będą przytłaczać pozostałe, choćby zostały użyte w identycznych proporcjach. Jeśli więc na stronie czy ulotce znajdzie się zestawienie czerwonego i niebieskiego, to ten pierwszy będzie wysuwać się na czoło i całkowicie zdominuje projekt (zgodnie z zasadą, że kolory ciepłe dominują nad chłodnymi).
Właśnie dlatego bezpieczniej jest używać kolorów dominujących w formie akcentów i tworzyć przy ich pomocy głównych elementów projektu graficznego (chyba, że wymusza to ustalona wcześniej kolorystyka marki).
Na koniec warto pamiętać o ważnej zasadzie: kolor na ekranie monitora może prezentować się zupełnie inaczej po wydrukowaniu. Grafik powinien zatem korzystać z próbników kolorów.