Jeśli miałeś już okazję przeczytać nasz artykuł na temat tego, czym jest marketing rekomendacji, to z pewnością zainteresowała Cię ta strategia, łącząca w sobie pozyskiwanie większej liczby klientów z kreowaniem atrakcyjnego wizerunku marki biznesowej. Pora przejść do konkretów i pokazać, jak marketing rekomendacji działa w praktyce.
To kluczowy etap, bez którego nie ma mowy o wykorzystaniu potencjału marketingu rekomendacji. Najpierw potrzebni są Ci partnerzy, którzy dla obopólnych korzyści będą rekomendować Twoje produkty i usługi swoim klientom.
Znalezienie takich partnerów nie jest takie proste – większość firm albo w ogóle nie chce zawiązywać żadnych sojuszy, albo oczekuje za to wynagrodzenia prowizyjnego. Nasza rada? Rozważ dołączenie do grupy biznesowej, która zrzesza niezależne firmy pod wspólnym szyldem. W ramach takiej grupy możesz liczyć na polecenia od innych partnerów, którzy zarekomendują Twoją ofertę swoim klientom – oczywiście licząc na wzajemność.
Załóżmy, że masz firmę świadczącą usługi montażu wentylacji mechanicznej i klimatyzacji. Niedawno dołączyłeś do grupy biznesowej, w której nie ma innego przedsiębiorstwa z Twojej branży. Jeden z partnerów grupy obsługuje klienta w zakresie doboru i montażu systemu inteligentnego domu.
Podczas realizacji zlecenia firma sugeruje klientowi, że powinien rozważyć montaż rekuperacji w celu poprawienia komfortu mieszkania i zaoszczędzenia na rachunkach za ogrzewanie. Poleca mu Twoje usługi – to oczywiście nie gwarantuje pozyskania klienta, natomiast pozwala Ci przygotować ofertę i dotrzeć z nią do osoby rzeczywiście zainteresowanej.
W ramach wdzięczności i zdrowej współpracy w przyszłości sam możesz polecić własnym klientom usługi tej firmy, która wcześniej Cię zarekomendowała. Żadna ze stron nie ponosi z tego tytułu kosztów, nie traci pozycji rynkowej, a jednocześnie może zwiększyć swoje przychody.
Z czasem marketing rekomendacji staje się standardową strategią marki wykorzystywaną w ramach grupy biznesowej. Jej członkowie odruchowo zaczynają polecać usługi innych partnerów, czego celem jest utrzymanie klienta w grupie i jego kompleksowa obsługa przez współpracujące ze sobą – bez zobowiązań – podmioty.
Jak widzisz marketing rekomendacji w praktyce bazuje na bardzo prostym mechanizmie, nie wymaga od Ciebie i Twoich partnerów żadnego dodatkowego wysiłku, jedynie przekazania klientowi kontaktu do innej firmy, której usługi polecasz. Korzystają na tym wszyscy, także klient, który nie musi już szukać wykonawców na własną rękę.