Marketing rekomendacji w praktyce

Mariusz Siwko
23.05.2022

Jeśli miałeś już okazję przeczytać nasz artykuł na temat tego, czym jest marketing rekomendacji, to z pewnością zainteresowała Cię ta strategia, łącząca w sobie pozyskiwanie większej liczby klientów z kreowaniem atrakcyjnego wizerunku marki biznesowej. Pora przejść do konkretów i pokazać, jak marketing rekomendacji działa w praktyce.

Znajdź partnerów, którzy będą polecać Twoje usługi

To kluczowy etap, bez którego nie ma mowy o wykorzystaniu potencjału marketingu rekomendacji. Najpierw potrzebni są Ci partnerzy, którzy dla obopólnych korzyści będą rekomendować Twoje produkty i usługi swoim klientom.

Znalezienie takich partnerów nie jest takie proste – większość firm albo w ogóle nie chce zawiązywać żadnych sojuszy, albo oczekuje za to wynagrodzenia prowizyjnego. Nasza rada? Rozważ dołączenie do grupy biznesowej, która zrzesza niezależne firmy pod wspólnym szyldem. W ramach takiej grupy możesz liczyć na polecenia od innych partnerów, którzy zarekomendują Twoją ofertę swoim klientom – oczywiście licząc na wzajemność.

Jak następuje pozyskanie klienta z rekomendacji partnera?

Załóżmy, że masz firmę świadczącą usługi montażu wentylacji mechanicznej i klimatyzacji. Niedawno dołączyłeś do grupy biznesowej, w której nie ma innego przedsiębiorstwa z Twojej branży. Jeden z partnerów grupy obsługuje klienta w zakresie doboru i montażu systemu inteligentnego domu.

Podczas realizacji zlecenia firma sugeruje klientowi, że powinien rozważyć montaż rekuperacji w celu poprawienia komfortu mieszkania i zaoszczędzenia na rachunkach za ogrzewanie. Poleca mu Twoje usługi – to oczywiście nie gwarantuje pozyskania klienta, natomiast pozwala Ci przygotować ofertę i dotrzeć z nią do osoby rzeczywiście zainteresowanej.

W ramach wdzięczności i zdrowej współpracy w przyszłości sam możesz polecić własnym klientom usługi tej firmy, która wcześniej Cię zarekomendowała. Żadna ze stron nie ponosi z tego tytułu kosztów, nie traci pozycji rynkowej, a jednocześnie może zwiększyć swoje przychody.

Z czasem marketing rekomendacji staje się standardową strategią marki wykorzystywaną w ramach grupy biznesowej. Jej członkowie odruchowo zaczynają polecać usługi innych partnerów, czego celem jest utrzymanie klienta w grupie i jego kompleksowa obsługa przez współpracujące ze sobą – bez zobowiązań – podmioty.

Jak widzisz marketing rekomendacji w praktyce bazuje na bardzo prostym mechanizmie, nie wymaga od Ciebie i Twoich partnerów żadnego dodatkowego wysiłku, jedynie przekazania klientowi kontaktu do innej firmy, której usługi polecasz. Korzystają na tym wszyscy, także klient, który nie musi już szukać wykonawców na własną rękę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.