Tworzenie strategii marki krok po kroku

Piotr Kowalczyk
28.03.2017

Strategia marki to precyzyjnie nakreślony plan działania, który ma przynieść efekt w postaci znacznego zwiększenia rozpoznawalności marki na rynku. To trochę tak, jak z planowaniem wakacji. Wybierając kierunek zwracasz uwagę na to, czy zapewni Ci on odpowiednie warunki do odpoczynku, w konsekwencji czego dobrze wypoczniesz. Do tworzenia strategii marki trzeba podejść bardzo poważnie.  Podpowiadamy, jak to zrobić krok po kroku.

Krok 1. - Kim jest Twój klient idealny?

Aby móc skutecznie wprowadzić markę na rynek, trzeba przede wszystkim wiedzieć, do kogo jest ona adresowana. Określenie grupy docelowej to trudne zadanie, które czasami wymaga przeprowadzanie wnikliwych badań. Załóżmy jednak, że firma wie, kim jest jej klient idealny. Co teraz? Trzeba się mu dokładnie przyjrzeć.

Liczą się nawet najdrobniejsze szczegóły. Należy określić, w jakim wieku jest klient, jaka jest jego płeć, jakie są jego zainteresowania, jakie produkty kupował do tej pory i co mogło mu w nich przeszkadzać. Trzeba się zastanowić, w jakim mieście mieszka klient (może na wsi?), z jakich narzędzi komunikacji korzysta najczęściej, wreszcie gdzie ewentualnie będzie szukać informacji na temat produktów i usług oferowanych przez nową markę.

Krok 2. - Archetyp marki

Archetyp marki to inaczej nadanie jej określonych cech, które mogą być wyjątkowo atrakcyjne dla klientów. Trzeba się oczywiście kierować motywacjami grupy docelowej – inne cechy będą ważne dla osób starszych, inne dla dzieci. Wyróżnia się aż 12 archetypów marki, np. bohater, kochanek, mędrzec.

Marka może stworzyć swój archetyp na kilka sposobów. Jednym z najlepszych jest opracowanie Brand Hero, czyli bohatera marki, który będzie personifikować wybraną cechę lub zbiór cech. Bohater marki znacznie ułatwia jej wprowadzenie na rynek, a przede wszystkim buduje więź między marką a klientami.

Krok 3. - Określenie produktu

Teoretycznie każda firma wie, co sprzedaje, ale klienci już tego wiedzieć nie muszą. Nie ma z tym problemu, jeśli produkt jest powszechnie znany – np. na rynku ma pojawić się nowa marka gwoździ. Jeśli jednak jest to coś zupełnie nowego, a wręcz nowatorskiego, należy bardzo dokładnie i zrozumiale określić, czym właściwie ten produkt jest.

Najlepszym sposobem jest przyporządkowanie produktu do jakiejś znanej kategorii. Dla przykładu: jeśli marką jest nowy, niespotykany dotąd rodzaj ocieplenia budynku, to należy przedstawiać go w porównaniu do standardowych rozwiązań, np. styropianu. Wówczas klient będzie od razu wiedzieć, z czym ma do czynienia.

Krok 4. - Określenie przyczyny wyższości nad konkurencją

Produkt, którego nikt nie zna, może przyciągnąć klientów na dwa sposoby: albo bardzo atrakcyjną ceną, albo znacznie lepszymi parametrami niż te, które mają produkty podobne, obecne już na rynku. Zdecydowanie najkorzystniej jest postawić na to drugie rozwiązania.

Określenie przyczyny wyższości produktu nad konkurencyjnymi rozwiązaniami jest niesamowicie ważne, ponieważ ta cecha (lub cechy) będzie podkreślana we wszystkich materiałach reklamowych. Istotne jest, aby nie poprzestawać na podkreślaniu cechy, ale wysunąć z niej korzyść dla klientów.

Krok 5. - Wybór i przygotowanie narzędzi określających markę

Na tym etapie należy już zadbać o to, z czym klienci będą mieli do czynienia w pierwszej kolejności. Identyfikację wizualną. Marka musi jakoś wyglądać, mieć „twarz” w postaci logo, kolorystyki, strony internetowej, kanałów w social media, bloga, papeterii itd.

Ten etap jest wręcz kluczowy, ponieważ nawet najlepsza strategia nic nie da, jeśli klienci z góry uznają markę za słabą. Będzie tak w sytuacji, gdy firma nie zadba o profesjonalną identyfikację marki, która będzie ją określać przez co najmniej kilka lat.

Tak wygląda (oczywiście w dużym skrócie i uproszczeniu) proces tworzenia strategii marki. Naprawdę warto przez te wszystkie etapy przejść, co pozwoli lepiej poznać swój produkt i jego odbiorców. Rozkręcanie biznesu na łapu-capu nigdy się nie opłaca.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie