Czym jest upychanie słów kluczowych?

Andrzej Winnicki
04.12.2020

Upychanie słów kluczowych jeszcze do niedawna było bardzo popularną i – co gorsza – skuteczną formą zwiększania widoczności strony w wyszukiwarce. Po zmianach w algorytmie Google ta taktyka przestała przynosić spodziewane efekty, a wręcz może być szkodliwa. Jeśli więc stosujesz model upychania słów kluczowych na swojej firmowej stronie www lub był on stosowany w przeszłości, to jak najszybciej zmień podejście. Dlaczego? To już wyjaśniamy w naszym poradniku.

Na czym dokładnie polega upychanie słów kluczowych?

Upychanie słów kluczowych jest niczym innym, jak nienaturalnym zapełnianiem strony internetowej słowami kluczowymi przydatnymi w procesie pozycjonowania witryny. Cel jest prosty: zmusić algorytm do tego, aby zauważył stronę i polecił ją użytkownikom wpisującym w wyszukiwarkę daną frazę.

Upychanie może odbywać się na różne sposoby. Do najpopularniejszych technik zaliczamy:

  • tworzenie całych bloków tekstu zawierających słowa kluczowe, oddzielone tylko przecinkami, również zawierające nazwy miast, na które pozycjonujemy witrynę,
  • uparte powtarzanie słów kluczowych w tekście, w niezmienionej formie, bardzo blisko siebie,
  • publikowanie słów kluczowych niemających związku z treścią danej podstrony, najczęściej u dołu ekranu.

Przykładem upychania słów kluczowych będzie poniższy blok tekstu, który mógłby zostać opublikowany na przykład na podstronie „O nas”:

Jesteśmy agencją reklamową, która zajmuje się tworzeniem stron internetowych. Tworzenie stron internetowych jest naszą pasją. Od wielu lat specjalizujemy się w tworzeniu stron internetowych. Zapytaj nas o cennik tworzenia stron internetowych. Gwarantujemy tworzenie stron internetowych na najwyższym poziomie.

Widać wyraźnie, że taki tekst został stworzony wyłącznie w celu upchnięcia w nim frazy kluczowej „tworzenie stron internetowych”. Nie ma on natomiast praktycznie żadnej wartości dla czytelnika. Nie mówi nic o firmie, nie buduje zaufania do niej. Chodzi jedynie o przyciągnięcie ruchu z Google.

Dlaczego NIGDY nie należy upychać słów kluczowych na stronie?

Po pierwsze – jest to zamach na wizerunek marki/firmy. Raz jeszcze przeczytaj przykładowy tekst powyżej. Czy naprawdę zaufałbyś takiej agencji? Raczej uznałbyś ją za mało profesjonalną i panicznie walczącą o zyskanie uwagi.

Upychanie słów kluczowych bardzo ogranicza wygodę korzystania ze strony internetowej. Zbite bloki tekstu zawierające wyłącznie słowa kluczowe są nieczytelne, odpychające, zajmują cenne miejsce, a nie wnoszą niczego do życia użytkownika witryny.

Poza tym sam proceder upychania słów kluczowych został jednoznacznie zakwalifikowany przez Google do kategorii działań Black Hat SEO, za które strony są karane obniżeniem rankingu, a w skrajnym przypadku nawet usunięciem z indeksu.

Słowa kluczowe są potrzebne, ale trzeba z nich korzystać z umiarem, wplatać je w tekst w sposób inteligentny i tak, aby nie obniżały jego wartości merytorycznej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.