Dylemat właściciela strony: kiedy zobaczę efekty pozycjonowania?

Marek Szydełko
29.05.2020

Zacznijmy od najważniejszego faktu: pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa usługa. Z tego powodu nie ma sensu oczekiwać, że nawet najlepsza agencja SEO zagwarantuje swojemu klientowi natychmiastowe zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce Google. Na taki efekt trzeba trochę poczekać. „Trochę”, czyli właściwie ile? Z naszego poradnika dowiesz się, kiedy zobaczysz pierwsze efekty pozycjonowania, o ile oczywiście kampania zostanie dobrze zaplanowana i profesjonalnie poprowadzona.

Pierwszy etap: wzrost widoczności strony firmowej, sklepu internetowego

Można się tego spodziewać po około od 3 do 6 miesiącach kampanii SEO. Nie zapominaj, że pierwszy miesiąc agencja musi poświęcić na dokładne przeanalizowanie strony pod kątem technicznym (błędy w optymalizacji, puste podstrony etc.), przygotowanie listy słów kluczowych i zaplanowanie tworzenia oraz dystrybucji treści. To nie następuje na „pstryknięcie”.

Po 3 miesiącach strona powinna już być widoczna w pierwszej 20-50 Google na kilka ważnych fraz. Na tym etapie witryna zyska też zaufanie robotów wyszukiwarki, co jest podstawą do dalszego poprawiania jej widoczności w indeksie.

Drugi etap: zwiększenie ruchu na stronie

Bardzo ważne jest to, aby nie utożsamiać wzrostu widoczności strony w Google ze zwiększeniem ruchu. Jest mnóstwo witryn niebędących w TOP 10 na najważniejsze frazy, ale i tak generujących bardzo duży, wartościowy ruch, co wynika przede wszystkim z rozpoznawalności marki oraz działań wspierających, np. prowadzenia kampanii Google Ads.

Jeśli strategia pozycjonowania działa, to w drugim etapie, po około 4-5 miesiącach od rozpoczęcia kampanii, stopniowo zaczniemy zauważać rosnący ruch organiczny na witrynie. Czyli: bezpłatnie pozyskamy więcej użytkowników, którzy zostali odesłani na stronę prosto z wyników wyszukiwania. Najczęściej przyciągnie ich wartościowy artykuł na blogu czy dobrze opisany produkt.

Trzeci etap: umocnienie pozycji, wzrost sprzedaży

Każdy przedsiębiorca chciałby od razu przejść do tego etapu, ale niestety – trzeba na to poczekać. Wzrost sprzedaży będzie naturalną konsekwencją zwiększenia ruchu na stronie. Bardzo ważne jest jednak, aby pamiętać, że samo pozycjonowanie nie gwarantuje osiągnięcia większych zysków z działalności. SEO wskazuje potencjalnym klientom drogę do marki, ale domknięcie transakcji zależy już od m.in. wyglądu i funkcjonalności strony internetowej, atrakcyjności opisów produktów i usług oraz tego, czy marka wzbudza zaufanie.

Jeśli wszystkie te elementy się zgadzają, a kampania SEO jest realizowana zgodnie z planem, wzrost sprzedaży powinien być zauważalny po około do 6 do 12 miesiącach od rozpoczęcia działań pozycjonujących stronę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie