UX, czyli user experience, to jeden z kluczowych terminów, jakie pojawiają się w kontekście projektowania strony internetowej: sklepu, witryny wizerunkowej, portalu, nawet prostej wizytówki. Pozytywne doświadczenia użytkownika z obcowania ze stroną przekładają się na jego stosunek do promowanej marki – jest przez niego lepiej postrzegana, budzi większe zaufanie. Dodatkowo strona, po której przyjemnie jest się poruszać, generuje znacznie lepszą sprzedaż, co jest szczególnie ważne w przypadku sklepów online.
Za UX strony internetowej odpowiada przede wszystkim jej projektant, ale pojęcie to może być interpretowane na różne sposoby. Dlatego nie ma jednego uniwersalnego wzorca, według którego dałoby się za każdym razem zaprojektować super funkcjonalną witrynę, dostarczającą użytkownikowi samych pozytywnych doświadczeń. Istnieje natomiast zbiór zasad, których bezwzględnie trzeba się trzymać. Sprawdź, co tak naprawdę ma wpływ na UX firmowej strony internetowej i każdego innego serwisu.
Zapytasz: a co jest trudnego w tym, aby kliknąć w link czy wpisać adres strony w pasku przeglądarki? Jasne, że jest to proste, ale pojęcie dostępności strony www nie sprowadza się tylko do tego. Na pewno wielokrotnie zdarzyło Ci się opuścić jakąś witrynę, bo wolno się ładowała, przechodzenie pomiędzy poszczególnymi zakładkami trwało wieki, elementy graficzne były nieczytelne, a czcionka tak źle dobrana, że od samego patrzenia bolały Cię oczy. To klasyczne błędy w kategorii dostępności strony www, które mają fatalny wpływ na UX.
O czym więc trzeba pamiętać?
Chodzi tutaj o to, że użytkownik wchodząc na jakąś stronę internetową musi móc się szybko zorientować, jaki jest jej cel, co może na niej zrobić/kupić, do kogo ona należy, kogo promuje. Gdy wchodzisz na stronę przypadkowego sklepu internetowego, powinieneś w ciągu maksymalnie kilkunastu sekund ustalić, co właściwie możesz w nim kupić. Bardzo ważne jest również to, aby zadbać o czytelną prezentację elementów identyfikacji wizualnej marki, bo to budzi zaufanie i również pozytywnie wpływa na UX strony.
O czym więc trzeba pamiętać?
Czyli po prostu nawigacja, która jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na UX strony. Jeśli użytkownik gubi się na witrynie, nie może znaleźć potrzebnych mu informacji, ma problem z dokonaniem zakupu lub szybkim nawiązaniem kontaktu z firmą, to jego doświadczenie będzie negatywne, a to odbije się na wizerunku marki. Niewskazane są również różnego rodzaju przeszkadzajki, jak chociażby modne, ale irytujące okna pop-up w stylu „Hej, zostań jeszcze chwilę!”.
O czym więc trzeba pamiętać?
Jeśli strona internetowa ma mieć walor sprzedażowy i umożliwiać użytkownikowi kupienie produktu czy usługi online, to musimy zadbać o to, aby mógł on dokonać zakupu kilkoma kliknięciami. Dlatego coraz częściej nawet strony firmowe budowane są w oparciu o narzędzia typowe dla sklepu internetowego, np. dodawanie usług do koszyka. Na stronie trzeba też stosować przyciski CTA, które przenoszą użytkownika do np. opisu usługi czy cennika. Bardzo ważnym elementem wpływającym na UX jest też czytelny, krótki i łatwy do wypełnienia formularz kontaktowy.
O czym więc trzeba pamiętać?
Na sam koniec zostawiliśmy responsywność strony, czyli jej poprawne skalowanie do wielkości ekranu, na którym przegląda ją użytkownik. Strona responsywna jest tak samo użyteczna na komputerze, smartfonie czy tablecie. Poważnym grzechem przeciwko UX jest zmuszanie użytkownika do "szczypania" ekranu w celu np. przeczytania tekstu czy kliknięcia w jakiś link.