Pozycjonujesz się lokalnie? Pamiętaj o spójnych danych NAP

Jerzy Biernacki
01.03.2018

Pozycjonowanie strony na frazy lokalne, np. „fryzjer Radom”, to najlepsza opcja dla firm, które celują w pozyskiwanie klientów z wąskiego rynku. To oczywiste, że tacy przedsiębiorcy nie powinni marnować pieniędzy na działania, które zwiększą ich rozpoznawalność w grupie ogólnej. Jest przecież mało prawdopodobne, że pani Basia z Rzeszowa przyjedzie do Radomia, aby zrobić sobie trwałą. Pozycjonowanie lokalne jest skuteczne, ale wymaga tego, by firma dbała o aktualizację swoich danych kontaktowych. Niezwykle ważnym terminem jest NAP. W tym wpisie wytłumaczymy Ci, co kryje się pod tym skrótem i dlaczego ma on aż takie znaczenie.

Czym jest NAP?

NAP to po prostu akronim od słów:

  • Name (Nazwa),
  • Address (Adres),
  • Phone Number (Numer telefonu).

Są to podstawowe dane, które identyfikują przedsiębiorstwo i mają kluczowe znaczenie szczególnie w pozycjonowaniu lokalnym. Klienci z danego terenu rzadziej decydują się na nawiązanie kontaktu z firmą za pośrednictwem chociażby formularza kontaktowego na stronie. Wolą zadzwonić lub zjawić się w siedzibie przedsiębiorstwa osobiście.

Poprawne dane NAP mają znaczenie dla klientów i dla Google

Wciel się w rolę swojego klienta. Szukasz np. lokalnego mechanika samochodowego. Znajdujesz ofertę warsztatu, który podaje tylko zdawkowe informacje, nie ma strony internetowej, nie dzieli się żadnymi szczegółowymi danymi adresowymi. Twoje zaufanie do takiej firmy będzie bardzo mocno ograniczone.

Pamiętaj!

Dokładne, jak najobszerniejsze dane firmy znacznie uwiarygadniają ją w oczach klientów.

Dokładnie tak samo jest z wyszukiwarką. Roboty Google nauczyły się już oceniać wiarygodność danego przedsiębiorcy. Robią na drodze analizy spójności danych umieszczonych w różnych miejscach w sieci. Algorytm sprawdza więc, czy firma P.H.U. Jan Kowalski zarejestrowana w usłudze Google Moja Firma, na Facebooku nie figuruje jako P.H.U. Jan Nowak, a na stronie internetowej po prostu jako Jan Kowalski. Jeśli tak, to ocena jej wiarygodności będzie znacznie niższa.

Dlatego tak ważne jest, by pilnować spójności danych identyfikujących firmę w sieci oraz na bieżąco je aktualizować.

Liczą się nawet drobiazgi

Jeśli zdecydujesz się np. zmienić numer telefonu do firmy, to musisz koniecznie pamiętać o zaktualizowaniu danych NAP we wszystkich miejscach, w których one funkcjonują. Klienci znajdują Cię na różne sposoby, nie tylko przez wyszukiwarkę, ale też np. Facebooka. Wyobraź sobie irytację osoby, która nie może się do Ciebie dodzwonić, bo znaleziony numer jest nieaktualny.

Taki drobiazg wychwyci też wyszukiwarka. Jeśli z jej punktu widzenia dane firmowe figurujące na różnych platformach są nieścisłe, może to wpłynąć na obniżenie pozycji strony w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Przyjrzyj się także innym danym kontaktowym i adresowym. Przypilnuj, aby w całym Internecie były one takie same. Dotyczy to nawet najdrobniejszych szczegółów, jak:

  • Nazwa ulicy – zdecyduj się, czy podajesz pełną nazwę czy tylko skrót (np. ulica Michała Glinki czy ul. Glinki),
  • Nazwa firmy – ustal, czy firma ma figurować pod pełną nazwą czy nazwą skrótową (Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Jan Kowalski czy po prostu Jan Kowalski)

Gdzie znajdują się dane NAP Twojej firmy?

Przede wszystkim sprawdź, jakie dane zostały umieszczone w bazach różnych katalogów firm. Niektóre z nich nawet nie pytają przedsiębiorców o zdanie, tylko „z automatu” biorą dane z CEiDG. Jeśli od momentu rejestracji firmy zmieniłeś np. nazwę lub posługujesz się nazwą marki, a nie przedsiębiorstwa, to koniecznie złóż wniosek o aktualizację.

Sprawdź też dane NAP umieszczone na stronie firmowej, profilach w mediach społecznościowych, na portalach branżowych, portalach pośrednictwa pracy, stronach urzędów i organizacji zrzeszających przedsiębiorców. Spójność danych bardzo pozytywnie wpłynie na proces pozycjonowania lokalnego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie