Zdecydowana większość właścicieli stron internetowych słyszała o pozycjonowaniu, ale równie wiele osób nie ma pojęcia, jak się za to zabrać. Oczywiście można od razu zgłosić się do profesjonalnej agencji marketingowej i mieć problem z głowy, ale rozsądek podpowiada, aby wiedzieć, za co się tak naprawdę płaci. Aby ułatwić Ci sprawę stworzyliśmy ten poradnik, w którym przedstawimy Ci 5 najważniejszych etapów w pozycjonowaniu strony internetowej.
- Analiza SEO – to bardzo ważny etap, bez którego nie ma sensu zaczynać jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej. Agencja SEO powinna przedstawić własną analizę zawartości witryny pod kątem optymalizacji www i jakości contentu, przeanalizować jakość linków prowadzących do witryny, a także sprawdzić aktualną pozycję strony w wyszukiwarce na najważniejsze słowa kluczowe. Ta wiedza będzie stanowić punkt wyjścia do dalszych działań i pozwoli określić przybliżony czas ich trwania oraz przewidywany koszt.
- Analiza słów kluczowych i konkurencji – te etapy połączyliśmy w jeden, ponieważ obie czynności tak naprawdę się uzupełniają. Przy okazji analizowania działań konkurencji można od razu ustalić, które słowa kluczowe są potencjalnie najbardziej wartościowe dla przedsiębiorcy, a następnie wyselekcjonować te najbardziej konkurencyjne. Zawsze istnieje pewna pula słów kluczowych, na które przy ograniczonym budżecie nie ma sensu się pozycjonować – jest to bowiem z góry skazane na porażkę (takim słowem może być np. „buty” w przypadku sklepu obuwniczego). Obecnie stosuje się taktykę pozycjonowania na długi ogon, czyli wybierana możliwie precyzyjnych słów kluczowych, co jest tańsze, a na dłuższą metę przynosi więcej korzyści.
- Porządek na stronie – właściciele stron zwykle oczekują od agencji SEO podjęcia natychmiastowych działań (często zgłaszają się na początku grudnia z żądaniem, aby strona była w TOP 3 jeszcze przed świętami). Jednak w tym przypadku pośpiech naprawdę nie jest wskazany. Analiza SEO mogła wykazać, że strona jest fatalnie zoptymalizowana, co będzie wymagać wprowadzenia poprawek. Jeśli przedsiębiorca tego nie zrobi, to po prostu wyrzuci pieniądze w błoto. Robienie porządków na stronie polega m.in. na wprowadzeniu prawidłowego tytułu i opisu meta, poprawieniu nagłówków i adresów URL czy wreszcie nadanie obrazkom atrybutów ALT.
- Tworzenie contentu – pozycjonowanie bez zadbania o wartością i świeżą treść na stronie? To się na pewno nie uda, a już na pewno nie na dłuższą metę. Podstawowym warunkiem wprowadzenia strony do TOP 10 Google na wybrane frazy jest umieszczenie w zasobach witryny dobrej jakości tekstów, zoptymalizowanych pod kątem SEO i atrakcyjnych dla czytelników.
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – gdy strona jest już przygotowana do dalszych działań, można przystąpić do jednego z kluczowych etapów, czyli budowania zaplecza linków. Oczywiście nie można z tym przesadzać i odnośniki powinny być umieszczanie wyłącznie na w miarę sensownych stronach. Do tego dochodzi linkowanie wewnętrzne, które ułatwia nawigację w obrębie strony, a ponadto daje solidnego kopa dla SEO.
Tak z grubsza przedstawiają się poszczególne etapy pozycjonowania strony internetowej. Po nich następuje jeszcze jeden, bardzo ważny. Jest to monitorowanie pozycji strony, które pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy podjęte działania są skuteczne.