Media społecznościowe to świetne miejsce do nawiązywania rozmowy z klientami. Szczególnie wybija się tutaj Facebook, który daje spore możliwości w zakresie interakcji oraz budowania społeczności „fanów”. Nie jest jednak tak, że wystarczy założyć profil i od czasu do czasu wrzucić link do strony głównej firmy czy do bloga. Ważne jest, aby tworzyć wpisy zgodnie z zasadami, co gwarantuje popularność profilu. Jakie to zasady? Poznaj 5 kluczowych.
- Właściwy dobór stylu i słownictwa – choć w Internecie dążymy do skracania dystansu, to nie zawsze jest to konieczne, a nawet dobrze widziane. Jeśli firma adresuje swoje produkty do osób w średnim wieku, to język komunikacji w mediach społecznościowych musi być odpowiednio dopasowany. Nie piszemy więc: „Heja ludziska”, a „Dzień dobry”. Oczywiście nie należy przesadzać i tworzyć komunikatów zbyt sztywnych, bo taki profil na pewno się nie obroni. Ważne, aby dbać o poprawność językową – brak błędów, interpunkcję, składnię etc.
- Zachęcenie do rozmowy – solą mediów społecznościowych jest rozmowa i każdy profil firmowy musi być na nią nastawiony. Wpisy tworzymy więc w taki sposób, aby fani marki chcieli na nie odpowiadać. Mogą być kontrowersyjne. Bardzo ważne jest to, aby każdy wpis kończyć wezwaniem do rozpoczęcia dyskusji, np.: „Jesteśmy bardzo ciekawi Waszej opinii na ten temat”.
- Fachowość – osoba odpowiedzialna za prowadzenie firmowego profilu musi się bardzo dobrze orientować w branży. Chodzi o to, aby tworzone wpisy miały fachowy charakter. To budzi zaufanie i sprawi, że docelowo profil może stać się źródłem informacji dla klientów. Szczególnie ważne jest profesjonalne odpowiadanie na pytania. Jeśli użytkownik prosi o wytłumaczenie zasady działania produktu, to nie zbywamy go ogólnikami, ale staramy się wszystko dokładnie wyjaśnić.
- Dystans – media społecznościowe służą rozrywce i nie należy ich traktować jako trybuny. Unikamy więc sztywnych komunikatów i przesadnej powagi. Wpisy mogą być przyprawione humorem. Powinny być pisane przystępnym językiem, zrozumiałe i wzbogacone o elementy przykuwające uwagę, np. zdjęcia. Celem marki jest przecież to, aby skrócić dystans dzielący ją od klientów. W komunikacji social media warto więc pokazywać łagodniejszą postać biznesu. Uwaga! Profil firmowy nie może jednak zamienić się w śmietnik, pełen błazenady i głupich filmików czy zdjęć. Bardzo łatwo jest przekroczyć cienką granicę między humorem, a bezguściem.
- Ciekawostki – ludzie nie odwiedzają profili firmowych po to, aby poznać instrukcję obsługi produktu. Liczą na to, że dowiedzą się czegoś ciekawego. Dlatego każdą informację związaną z firmą należy zbudować tak, aby miała ona realny wpływ na życie odwiedzających. Staramy się wyłuskać to, co w produkcie jest najciekawsze, najbardziej innowacyjne. Zamiast pisać: „Nasza drukarka drukuje z prędkością 20 kartek na minutę” lepiej jest użyć takiego zwrotu: „Czy wiesz, że nasza drukarka jest tak szybka, że wydrukuje Twoją prezentację zanim Ty zdążysz zaparzyć herbatę?”
Tworzenie wpisów na profil firmy w mediach społecznościowych naprawdę nie jest takie łatwe. Czasami lepiej powierzyć to specjalistom niż inwestować czas i środki w coś, co w żaden sposób nie przyniesie marce korzyści.