Bądź wymagającym, rozsądnym klientem! Jak współpracować z agencją tworzącą stronę, aby efekt był świetny?

Mariusz Siwko
05.11.2015

Narazimy się pewnie sporej grupie kolegów po fachu, ale naprawdę lubimy, gdy klient zlecający produkcję strony www jest aktywnym uczestnikiem tego procesu. Pewnie, że wówczas praca jest bardziej czasochłonna, nieco mniej komfortowa, ale sumarycznie bardziej się to obu stronom opłaca. Agencji – bo nie musi bez przerwy wprowadzać poprawek, o których klient wcześniej nie informował. Klientowi – bo wie, że dostanie produkt spełniający jego oczekiwania, a może nawet je przewyższający. Podpowiadamy Wam, jak współpracować z agencją tworzącą stronę www, aby na końcu wymienić się serdecznymi mailami i móc z czystym sumieniem polecić wykonawcę innym.

Wypełnij brief

Każda szanująca się agencja na początku współpracy poprosi klienta o wypełnienie krótkiego kwestionariusza, w którym określi on – choćby ogólnie – swoje oczekiwania. Będzie to podstawa do dalszej pracy. Jeśli klient to bagatelizuje, wypełnia brief byle jak, a później buntuje się, że efekt nie jest taki, jak sobie wyobrażał, to może mieć pretensje tylko do siebie.

Poproś o wskazanie osoby prowadzącej temat

W dużych agencjach reklamowych taka osoba koordynuje cały proces i dba o to, aby klient był na bieżąco informowany o postępach prac. Tłumaczy mu różne zawiłe kwestie, przekłada język programowania na „ludzki”, notuje różne uwagi klienta i przekazuje je pracownikom agencji. Już na początku współpracy wymuś oddelegowanie koordynatora Twojego projektu i miej z nim stały kontakt.

Nie oceniaj zbyt pochopnie

Wiele agencji interaktywnych podsyła swoim klientom cząstkowe efekty pracy nad stroną, aby ten mógł jeszcze zgłosić poprawki, które nie będą wymagały zbyt dużej ingerencji w cały projekt. Jeśli dostajesz takie próbki, to skup się tylko na tych elementach, o których zaopiniowanie prosi koordynator. Nie zgłaszaj od razu, że np. nie podoba Ci się użyta czcionka, skoro na razie masz tylko ocenić układ graficzny.

Nie bądź ekspertem, którym nie jesteś

Jasne, że w dobie Internetu możemy w sieci znaleźć wszystkie informacje na temat tworzenia stron www i się ich nauczyć. Pamiętaj jednak, że liczy się też praktyka. Dlatego nie staraj się na siłę wykazać swoją wiedzą, wskazując wykonawcy rzekomą masę błędów, jakie popełnia projektując stronę inetrnetową. Jeśli wybrałeś profesjonalną agencję, to możesz mieć pewność, że wiedza i fachowość jej pracowników jest wielokrotnie większa od tego, co wyczytałeś w sieci. Zaufaj, oceń efekt końcowy.

Przyjmij do wiadomości uniwersalne zasady

Jeśli agencja zwraca się do Ciebie z prośbą o dostarczenie treści na stronę www lub proponuje ich napisanie za dodatkową opłatą, to nie doszukuj się w tym złośliwości lub próby naciągnięcia się na koszty. Strona musi mieć treść, inaczej będzie tylko wydmuszką. Jeśli więc chcesz zaoszczędzić i napisać teksty samodzielnie, przyłóż się do tego i dotrzymaj ustalonego z agencją terminu – nikt nie będzie na to czekać w nieskończoność. Najwygodniejszym i najpewniejszym rozwiązaniem będzie jednak po prostu zdanie się w tym względzie na agencję, która wie, jak napisać profesjonalne teksty i odpowiednio je zoptymalizować pod kątem wymagań wyszukiwarki.

Stosując się do tych uniwersalnych zasad możesz mieć pewność, że Twoja współpraca z agencją będzie owocna, merytoryczna i profesjonalna, a końcowy efekt prac taki, jak sobie go wyobrażałeś. Bierność, roszczeniowość i niewiedza klientów w praktyce stanowi dużą przeszkodę i nie wróży dobrze na przyszłość – nie tylko dla agencji, ale też dla samego klienta.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.