Z prowadzonych statystyk dotyczących polskiej rzeczywistości internetowej wynika, że z sieci korzysta aż 90% polskich firm. Nieco ponad połowa z nich ma własną stronę internetową. Pomijając już fakt, że tak niski wynik jest kompletnie niezrozumiały, trzeba się też pochylić nad jakością tych stron. Graficy i programiści mają od kilku lat pełne ręce roboty, bo świadoma firma chce mieć stronę www nowoczesną, najlepiej bardzo interaktywną, do tego świetnie prezentującą produkty lub kluczową usługę. Da się zrobić, ale tylko połowicznie. Resztę musi dołożyć copywriter. Stworzenie dobrych, perswazyjnych tekstów na stronę internetową firmy jest konieczne, aby witryna osiągnęła swój cel, czyli sprzedawała. Jak to zrobić? Oto kilka złotych zasad.
Ciekawe? Zaskakujące? Dobre sprzedażowo? Zawierać słowa kluczowe? W zasadzie wszystko po trochu. Przede wszystkim jednak muszą być autorskie, to znaczy nie można ich absolutnie kopiować z katalogów dostawców czy – to już zbrodnia – ze stron naszej konkurencji. Klienci nie są głupi i szybko wyczują fałsz. Ładna strona www może zatrzymać osobe na nią trafiającą przez jakiś czas, ale to teksty sprawiają, że ta obecność przynosi firmie określone korzyści. Jeśli nasz potencjalny klient je przeczyta, zrozumie i uwierzy w ich treść, znacznie zwiększamy swoją szansę na to, że skorzysta z formularza kontaktowego.
Zawodowi copywriterzy bardzo często zderzają się ze ścianą, którą tworzą firmy działające w branżach – z ich punktu widzenia – nie potrzebujących dobrych tekstów na stronach www. Podobno specyfika klientów jest taka, że liczy się dla nich tylko cena. „Kto to wszystko przeczyta, proszę pana?” – to standardowe pytanie kierowane do copywritera przystopowującego ofertę dla firm z np. branży produkcyjnej, budowlanej czy transportowej. Magiczne myślenie, które nie ma żadnego odbicia w rzeczywistości.
Gdyby klienci faktycznie nie czytali tekstów na stronach www, to po co w ogóle mieliby je odwiedzać? Idąc tym tropem myślenia moglibyśmy zupełnie zrezygnować z firmowych witryn, bo skoro chodzi tylko o dane kontaktowe, to z powodzeniem wystarczy obecność w katalogach branżowych. Klient, który trafia na stronę, chce się z niej czegoś dowiedzieć. O doświadczeniu, cenach, zakresie oferty. Dajmy mu tę możliwość.
Jak pisać teksty na strony www? Obiecane zasady
Oczywiście najlepiej jest zlecić napisanie profesjonalnych tekstów zawodowemu copywriterowi, ale jeśli chcemy spróbować zrobić to samodzielnie – droga wolna. Zanim jednak zaczniecie uderzać w klawisze klawiatury, pomyślcie, jaki efekt chcecie osiągnąć? Czy teksty mają pomóc w sprzedaży, czy tylko uzupełnić zakładki? Jeśli to pierwsze, to czy warto oszczędzać na tym kilkadziesiąt-kilkaset złotych? Kwestia do rozważenia.
A teraz 4 złote zasady pisania tekstów na www:
Obracaj się wokół jednej, kluczowej idei – na początku zawsze trzeba wyłuskać z własnej oferty to, co będzie dla naszych klientów najbardziej wartościowe. Jeśli jest to np. terminowość, dobrze jest w każdym tekście odwołać się do tej cechy. Oczywiście w sposób bardziej kreatywny, np. wplatając metafory dotyczące upływającego czasu. Jedna idea = spójna koncepcja, co zawsze dobrze wygląda na stronie.
Nie idź w sztampę – jeśli właśnie zacząłeś pisać, że Twój firma jest „skoncentrowana na zaspokajaniu oczekiwań klientów” oraz, że „posiadasz ogromne doświadczenie poparte wieloletnią praktyką”, to lepiej sobie odpuść. Takie frazesy umieszcza na swoich stronach 90% firm i przestały już one robić na kimkolwiek wrażenie. Trzeba się wyróżnić i zaskoczyć klientów. Przecież to nieprawda, że masz na koncie same w 100% udane realizacje. Napisz więc, że 10% było nieudanych, wytłumacz dlaczego i szybko przejdź do korzyści płynącej z tego faktu dla klienta: znasz swoje ograniczenia i potrafisz z nich wyciągnąć wnioski.
Nie sprzedawaj. Opowiadaj – zakup dokonany natychmiast po przeczytaniu tekstów na stronie www jest rzadkością. Co więcej, nikt nie lubi być od razu atakowany przekazem marketingowym i na siłę namawiany do wydawania pieniędzy. Jeśli więc chcesz zatrzymać klientów na swojej stronie www, opowiedz im o sobie, a nie o tym, że chcesz im coś sprzedać. Wszyscy lubimy opowieści – to działa.
Nie przynudzaj – czy naprawdę chcesz opowiedzieć swoim klientom całą historię swojej firmy? Ich interesuje to, co masz do zaoferowania teraz. Nawet jeśli z rozrzewnieniem wspominasz czasy, gdy zaczynałeś w małym magazynie, to w tekstach na www przejdź szybko do tego, co udało Ci się osiągnąć. Pokaż swoje najmocniejsze strony, pisz krótko, hasłowo, perswazyjnie, ciekawie.
Teraz do dzieła. Jeśli Ci nie wyjdzie, zawsze możesz podeprzeć się pomocą zawodowego copywritera, który powinien znać każdą z tych zasad. Nie wrzucaj byle czego na swoją firmową stronę www. Nawet, jeśli pod względem webmasterskim jest to najlepsza strona na świecie.