Chcesz zaoszczędzić na produkcji strony www? 5 rzeczy, na których naprawdę nie warto

Krzysztof Jagielski
25.10.2015

Produkcja profesjonalnej strony www kosztuje, często niemało, dlatego właśnie w sieci aż roi się od witryn, które sprawiają wrażenie przygotowanych dosłownie na kolanie. Pół biedy, jeśli są to strony amatorskie, które nie mają w żadnym stopniu być nośnikiem promocji. Bywa jednak, że z zupełnie niezrozumiałych powodów na takie „potworki” decydują się firmy. Wynika to z dwóch przyczyn: braku wiedzy na temat tego, jak silną broń – obosieczną – może być strona www oraz szukania oszczędności tam, gdzie szukać się ich nie powinno. Owszem, dobrą stronę można zrobić nieco taniej rezygnując z kilku funkcjonalności czy elementów graficznych. Istnieją jednak rzeczy, na których oszczędzać po prostu nie wolno, bo to się nie opłaca. Wymieniamy dla Was 5 takich kluczowych elementów.

  1. Treść – czy też po prostu teksty. Każda witryna musi być wypełniona treścią, bo w przeciwnym razie nie będzie widoczna w wyszukiwarce. Google bardzo mocno stawia na wysokiej jakości teksty i premiuje strony, które z nich korzystają. Drugą sprawą są klienci – czy zdecydują się na współpracę z firmą, która umieszcza na swojej witrynie treści napisane niechlujnym językiem, z błędami ortograficznymi i stylistycznymi? Pewnie, że nie. Dlatego na treści absolutnie nie wolno oszczędzać.
  2. Funkcjonalność – bywają piękne strony www, które nie są w żadnym stopniu wsparciem promocyjnym dla firmy. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy już po kilku sekundach i nacieszeniu oczu zwyczajnie z nich uciekają. Robią to, bo nie są w stanie przebić się do tego, co ma dla nich kluczowe znaczenie: informacji. Nie mogą znaleźć cennika, kontaktu, danych firmy czy jej oferty. Wszystko jest skrzętnie poukrywane pod efektownymi elementami graficznymi. Jest więc ładnie, ale bez sensu. Na funkcjonalności nie można zatem oszczędzać.
  3. CMSnajtańsze strony www zwykle powstają na prostych systemach zarządzania treścią, które nie umożliwiają późniejszego wprowadzania zmian w treści witryny. Może i by umożliwiły, ale zamawiający nie został z systemem zaznajomiony, bo wykonawca w założonym budżecie nie przewidział poświęcenia swojego czasu na przeprowadzenie szkolenia. Bez dostępu do CMS nasza strona nie będzie żyć i wkrótce się zdezaktualizuje. To oznacza, że zacznie spadać w odmęty Internetu i nikogo już nie zainteresuje.
  4. Wsparcie techniczne – jest niezwykle ważne, dlatego wybierając agencję, która stworzy nam stronę, musimy na to zwrócić uwagę. Wspomniane agencje reklamowe dbają o swój wizerunek i na pewno nie zostawią klienta w potrzebie, biorąc odpowiedzialność za poprawne działanie swojego produktu. Nie można tego niestety powiedzieć o indywidualnych wykonawcach, którzy pracują za głodowe stawki i taką też oferują później jakość. Chcesz tanio? Będzie tanio. Płacisz, a mnie nie ma – tak to niestety często wygląda.
  5. Layout – czyli to, co użytkownik widzi od razu po wejściu na stronę www. To od jego wyglądu zależy, czy zatrzymamy internautę na dłużej. Layout musi być schludny, dobrze przemyślany i profesjonalny, co pochłania lwią część budżetu przeznaczonego na produkcję strony. Jednak na tym elemencie się nie oszczędza. To tak, jak z tytułem artykułu prasowego – treść nie będzie miała znaczenia, jeśli nagłówek nie przykuje uwagi czytelników.

Wiecie już, na czym absolutnie nie powinniście oszczędzać zlecając budowę firmowej strony www. Jednak żeby nie było aż tak smutno, to w osobnym tekście znajdziecie informację na temat tych elementów strony, z których oszczędna firma może bez żalu zrezygnować. Jest ich trochę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie