Czy warto publikować reklamy na firmowej stronie www? 4 dowody na to, że nie

Krzysztof Jagielski
22.11.2015

Pokusa może być wielka, dlatego nie dziwimy się, że wielu naszych klientów pyta, czy warto publikować reklamy na ich firmowej stronie www. Zawsze odpowiadamy, że to naprawdę zły pomysł, a powodów jest co najmniej kilka. Postanowiliśmy wymienić 4 z nich, które naprawdę powinny Was przekonać, że strona firmowa nie jest właściwym miejscem do publikacji reklam.

  1. Firma traci profesjonalny wizerunek – strona firmowa powinna być witryną absolutnie wolną od reklam. To tak, jak z realną siedzibą firmy. Klient do niej wchodzi, a tu zamiast pięknego szyldu i uśmiechniętej sekretarki wita go logo zupełnie innego przedsiębiorstwa oraz pracownicy ubrani w uniformy konkurencji. Strona www jest najczęściej pierwszym elementem firmy, z jakim spotka się potencjalny klient. Trzeba zrobić wszystko, aby ten kontakt był przyjemny, wartościowy, profesjonalny i zakończył się skorzystaniem przez niego z formularza kontaktowego.

  2. Ryzykujemy promowanie konkurencji – w przypadku mało znanej strony, jaką bez wątpienia będzie nasza firmowa witryna www, możemy co najwyżej uruchomić reklamy z programu Google AdWords. Są to reklamy kontekstowe, co oznacza, że użytkownik ogląda te oferty, które mogą najbardziej odpowiadać jego potrzebom. Wyszukiwarka doskonale to rozpoznaje, bo śledzi (dzięki cookies) poczynania użytkownika i wie, że np. aktualnie szuka on informacji o lodówkach. Tak trafił na stronę naszej firmy zajmującej się sprzedażą lodówek. Problem w tym, że przy okazji wyświetlą mu się też reklamy firm konkurencyjnych. W ten sposób sami zachęcamy go do tego, aby zapoznał się jeszcze z ofertą konkurencji.

  3. Przysłaniamy swoją ofertę – użytkownik, czyli potencjalny klient, trafia na stronę naszej firmy w konkretnym celu. Chce zapoznać się z naszą ofertą, cennikiem, dowiedzieć się czegoś o naszym doświadczeniu. Wszystko, co mu w tym przeszkadza, będzie przybliżać go do skorzystania z krzyżyka w prawym górnym rogu strony. Większość użytkowników sieci ma prawdziwą alergię na reklamy i nie będzie nawet chciało się zastanawiać, dlaczego banery reklamowe pojawiły się na stronie naszej firmy. Po prostu ją opuszczą.

  4. Fatalny stosunek zysków do poniesionych strat – zyski z reklam AdWords są naprawdę niewielkie, przynajmniej w przypadku jednak mało popularnej strony firmowej, którą odwiedza wąska grupa internautów. Można wręcz uznać, że to, co uda nam się w ten sposób zarobić, nie pokryje kosztów utrzymania domeny. Czy w takim razie gra jest warta świeczki? Wiemy, że krążą legendy o niebotycznych zyskach z reklam AdWords, ale po pierwsze: to naprawdę są legendy, a po drugie: strona firmowa nie jest od zarabiania pieniędzy w taki sposób. Jeśli przez nachalne reklamy stracimy choć jednego klienta, który zostawiłby u nas 500 złotych, to jest to już fatalny rezultat biznesowy.

Naprawdę nie ma sensu testować cierpliwości użytkowników i łasić się na – w gruncie rzeczy niewielkie – pieniądze. Strona firmowa musi pozostać wolna od reklam, bo jej celem jest promowanie naszego biznesu i pomoc w budowaniu profesjonalnego wizerunku. Obie te kwestie straszliwie gryzą się z obecnością banerów reklamowych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie