Pokusa może być wielka, dlatego nie dziwimy się, że wielu naszych klientów pyta, czy warto publikować reklamy na ich firmowej stronie www. Zawsze odpowiadamy, że to naprawdę zły pomysł, a powodów jest co najmniej kilka. Postanowiliśmy wymienić 4 z nich, które naprawdę powinny Was przekonać, że strona firmowa nie jest właściwym miejscem do publikacji reklam.
Firma traci profesjonalny wizerunek – strona firmowa powinna być witryną absolutnie wolną od reklam. To tak, jak z realną siedzibą firmy. Klient do niej wchodzi, a tu zamiast pięknego szyldu i uśmiechniętej sekretarki wita go logo zupełnie innego przedsiębiorstwa oraz pracownicy ubrani w uniformy konkurencji. Strona www jest najczęściej pierwszym elementem firmy, z jakim spotka się potencjalny klient. Trzeba zrobić wszystko, aby ten kontakt był przyjemny, wartościowy, profesjonalny i zakończył się skorzystaniem przez niego z formularza kontaktowego.
Ryzykujemy promowanie konkurencji – w przypadku mało znanej strony, jaką bez wątpienia będzie nasza firmowa witryna www, możemy co najwyżej uruchomić reklamy z programu Google AdWords. Są to reklamy kontekstowe, co oznacza, że użytkownik ogląda te oferty, które mogą najbardziej odpowiadać jego potrzebom. Wyszukiwarka doskonale to rozpoznaje, bo śledzi (dzięki cookies) poczynania użytkownika i wie, że np. aktualnie szuka on informacji o lodówkach. Tak trafił na stronę naszej firmy zajmującej się sprzedażą lodówek. Problem w tym, że przy okazji wyświetlą mu się też reklamy firm konkurencyjnych. W ten sposób sami zachęcamy go do tego, aby zapoznał się jeszcze z ofertą konkurencji.
Przysłaniamy swoją ofertę – użytkownik, czyli potencjalny klient, trafia na stronę naszej firmy w konkretnym celu. Chce zapoznać się z naszą ofertą, cennikiem, dowiedzieć się czegoś o naszym doświadczeniu. Wszystko, co mu w tym przeszkadza, będzie przybliżać go do skorzystania z krzyżyka w prawym górnym rogu strony. Większość użytkowników sieci ma prawdziwą alergię na reklamy i nie będzie nawet chciało się zastanawiać, dlaczego banery reklamowe pojawiły się na stronie naszej firmy. Po prostu ją opuszczą.
Fatalny stosunek zysków do poniesionych strat – zyski z reklam AdWords są naprawdę niewielkie, przynajmniej w przypadku jednak mało popularnej strony firmowej, którą odwiedza wąska grupa internautów. Można wręcz uznać, że to, co uda nam się w ten sposób zarobić, nie pokryje kosztów utrzymania domeny. Czy w takim razie gra jest warta świeczki? Wiemy, że krążą legendy o niebotycznych zyskach z reklam AdWords, ale po pierwsze: to naprawdę są legendy, a po drugie: strona firmowa nie jest od zarabiania pieniędzy w taki sposób. Jeśli przez nachalne reklamy stracimy choć jednego klienta, który zostawiłby u nas 500 złotych, to jest to już fatalny rezultat biznesowy.
Naprawdę nie ma sensu testować cierpliwości użytkowników i łasić się na – w gruncie rzeczy niewielkie – pieniądze. Strona firmowa musi pozostać wolna od reklam, bo jej celem jest promowanie naszego biznesu i pomoc w budowaniu profesjonalnego wizerunku. Obie te kwestie straszliwie gryzą się z obecnością banerów reklamowych.