Świetna, profesjonalna strona www to dopiero połowa sukcesu. Aby firma rzeczywiście mogła wykorzystać jej potencjał promocyjny, musi jakoś przyciągnąć do niej użytkowników, czyli potencjalnych klientów. To nie jest takie proste, zwłaszcza w sytuacji, gdy właściciel lub wykonawca strony popełniają klasyczne błędy. Jaki? Zebraliśmy 6 największych. To one utrudniają Twojej firmowej stronie www zaistnienie w wyszukiwarce.
- Brak treści lub jej słaba jakość – to podstawowy problem, który decyduje o tym, że strona nie jest w stanie osiągnąć wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Po ostatnich zmianach w Google treść jest najważniejsza. Musi być nie tylko względnie obszerna, ale też ciekawa i wartościowa dla użytkowników. Jeśli tak będzie, strona w sposób naturalny zacznie piąć się w górę.
- Kopiowanie treści z innych stron – to potężny grzech przeciwko swojej stronie, wynikający z lenistwa lub zwykłej niewiedzy właściciela strony. Kopiowanie treści z innych stron jest bezsensowne, bo nie dość, że podważa wiarygodność firmy (użytkownicy to widzą), to jeszcze naraża stronę na nałożenie na nią filtra. Z tej sytuacji jest później bardzo trudno się wydostać.
- Zła optymalizacja witryny – a często wręcz jej brak. To już wina wykonawcy strony, który w wycenie swojej usługi powinien zawrzeć punkt mówiący o tym, że dokona zoptymalizowanie strony pod kątem wymagań Google. Na to działanie składa się wiele czynników, głównie dotyczących treści, ale też zdjęć i adresu www.
- Korzystanie ze spamerskich metod pozycjonowania – wizja pójścia na skróty kusi, ale w Internecie to przestaje działać. Choć znajdzie się mnóstwo wykonawców obiecujących nam złote góry i osiągnięcie pozycji w TOP 3 wyników wyszukiwania w 3 miesiące, to takie deklaracje trzeba włożyć między bajki. Efekt zostanie bowiem osiągnięty metodami, które są obecnie tępione przez Google. Chodzi o nienaturalne linkowanie do witryny ze stron najniższej jakości i budowanie piramid linków. Taka strona może szybko osiągnąć dość wysoką pozycję, ale równie szybko ją straci – gdy tylko nie przedłużymy umowy z wykonawcą.
- Brak dbałości o jakość strony – to bardzo szerokie pojęcie, które można sprowadzić głównie do tego, że robimy z naszej strony słup ogłoszeniowy. Jeśli dopuszczamy do tego, aby na stronie dominowały reklamy (co w przypadku witryny firmowej samo w sobie jest już poważnym błędem), to dajemy robotom wyszukiwarki jasny komunikat: nie oferujemy użytkownikom niczego wartościowego, tylko reklamy. Stronie będzie bardzo trudno osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce, a jeszcze trudniej zdobyć zaufanie użytkowników.
- Bagatelizowanie aktualizacji treści – nowoczesna strona firmowa powinna zostać wzbogacona o blog, który można też umieścić na osobnej domenie – dyskusja na temat tego, co jest lepsze trwa, naszą opinię znajdziecie w osobnym artykule. Faktem jest natomiast, że prowadzenie firmowego bloga w obrębie strony docelowej rewelacyjnie wspomaga pozycjonowanie. Strona jest regularnie uzupełniana treścią wysokiej jakości, co Google uwielbia i nagradza. W dodatku przyciągamy do siebie użytkowników, którzy nigdy w życiu nie weszliby na naszą stronę, gdyby nie zachęcił ich do tego wpis rozwiązujący jakiś ich problem.
Jak widać większość tych błędów leży po stronie właściciela strony, który nie zawsze ma spójną wizję wykorzystania witryny do celów typowo marketingowych i wizerunkowych. Najważniejsza jest treść, dobra treść, i od tego bezwzględnie należy rozpocząć kampanię dotarcia ze stroną do użytkowników sieci.