Okna pop-up szczyt swojej popularności przeżywały kilka lat temu. Obecnie coraz rzadziej spotyka się je na stronach internetowych, jednak nadal wiele witryn wykorzystuje tę metodę przykucia uwagi odwiedzającego. Czy słusznie? Zdecydowanie nie! Okna pop-up szkodzą zarówno marce, jak i samej witrynie, o czym przekonujemy w naszym poradniku.
Trudno wskazać drugi równie irytujący element internetowej rzeczywistości. Okna pop-up pojawiają się znienacka, często trudno je zamknąć, zajmują pół ekranu (lub więcej) i wyskakują wtedy, gdy użytkownik się tego nie spodziewa – nie tylko podczas wejścia na stronę, ale też przy próbie jej opuszczenia.
Banner o treści „Hej, zaczekaj jeszcze, mamy coś dla Ciebie!” może wygląda fajnie dla właściciela witryny, który jest przekonany, że w ten sposób zwiększy konwersję, ale z punktu widzenia użytkownika to wyjątkowo drażniąca, niska próba zainteresowania go ofertą.
Rada
Część użytkowników, nawet zainteresowanych ofertą, może ją świadomie zignorować tylko z powodu zaatakowania ich bannerem pop-up. To rodzaj buntu przeciwko agresywnej, nachalnej reklamie.
Okna pop-up w założeniu mają skłonić użytkownika do określonej reakcji – np. pozostania na stronie www, zostawienia adresu e-mail czy zapoznania się z innymi artykułami/produktami. Teoria dość mocno rozminęła się z rzeczywistością, na co największy wpływ ma obserwowane od dawna zjawisko banner blindness.
„Ślepota bannerowa” to efekt tego, że Internet jest zalany reklamami, których jakość i treść często pozostawia wiele do życzenia. Internauci walczą z nimi masowo instalując adblocki. Niektórzy natomiast nauczyli się je ignorować i po prostu odruchowo klikają w krzyżyk zamykający okno – nawet nie zapoznają się z treścią. W tym kontekście inwestowanie w okna pop-up jest kompletnie bez sensu. Uwagę użytkownika można przykuć w inny sposób, nie narażając się na jego irytację.
Problem denerwujących okien pop-up już dawno zauważyło Google, które wielokrotnie ostrzegało właścicieli stron, by z nich zrezygnowali. Groźby się skończyły, zaczęły się kary. Obecnie każda strona, na której umieszczono okno pop-up zasłaniające treść i utrudniające odszyfrowanie, z jaką witryną mamy do czynienia, może drastycznie spaść w rankingu. Szczególnie dotyczy to mobilnej wersji wyszukiwarki, gdzie kary są bardzo dotkliwe (zdarzają się straty rzędu kilkuset pozycji!).
Jeśli więc masz na stronie okno pop-up, to jak najszybciej je usuń. Utrzymanie tego elementu nie przynosi żadnych konkretnych korzyści, a tylko wprowadza zamieszanie i naraża witrynę oraz markę na niepotrzebne problemy.