Google Showcase debiutuje w Polsce. Czy zażegna konflikt wydawców z amerykańskim gigantem?

Krzysztof Jagielski
22.02.2022

Od lat toczy się ostry, globalny spór pomiędzy Google a wydawcami prasy. Ci drudzy zarzucają amerykańskiej firmie, że nie dzieli się z nimi zyskami z tytułu eksponowania artykułów w wynikach wyszukiwania. Google natomiast twierdzi, że wydawcy i tak zarabiają na zwiększeniu ruchu organicznego. Właściciel wyszukiwarki zaproponował jednak – w jego mniemaniu – dobre rozwiązanie, jakim jest Google Showcase. Program właśnie zadebiutował w Polsce.

Czym jest Google Showcase?

To nowy program amerykańskiego giganta, do którego mogą przystąpić wydawcy informacji. Polega on na wyświetlaniu użytkownikom wyszukiwarki licencjonowanych treści, dokładnie tak jak do tej pory, czyli w sekcji Wiadomości. Korzyścią dla wydawców jest zwiększenie zasięgów, ale dodatkowo Google wypłaca im comiesięczne tantiemy licencyjne.

W momencie startu programu w Polsce przystąpiło do niego tylko 27 wydawców, ale nie zrobili tego najwięksi gracze polskiego rynku prasy internetowej, m.in. Agora. Kluczowi wydawcy wciąż analizują opłacalność tego ruchu, zwłaszcza w kontekście opinii Izby Wydawców Prasy, która stwierdza, że warunki zaproponowane polskim podmiotom przez Google są niekorzystne.

Program Google Showcase został już uruchomiony w kilkunastu krajach, m.in. w Australii, Kanadzie, Niemczech, Włoszech czy Wielkiej Brytanii. Przystąpili do niego czołowi wydawcy prasy internetowej, w tym niemiecki Der Spiegel czy brytyjski Financial Times.

Z punktu widzenia zwykłych użytkowników Google niewiele się zmieniło. W sekcji Wiadomości oraz Discover wciąż możemy zobaczyć artykuły wybrane przez redakcje, do których treści możemy przejść bezpośrednio z Google, jeśli tytuł i lead są dla nas wystarczająco interesujące. Dodatkowo pojawiły się informacje kontekstowe przygotowane przez media, które mają zachęcać do odwiedzania witryn wydawców.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie