Na naszym blogu omawialiśmy już zapowiedź wyłączenia możliwości zbierania danych na temat użytkowników przez dobrze wszystkim znane pliki cookies. Chce tego Google – monopolista rynku wyszukiwarek internetowych zakłada, że ciasteczka zostaną wycofane z przeglądarki Chrome już w 2023 roku. Całkowita rezygnacja ze śledzenia użytkowników byłaby oczywiście dramatem dla reklamodawców i wydawców reklamy, dlatego musi się tutaj pojawić jakaś alternatywa. Google proponuje Topics API i właśnie rusza z testami tego narzędzia.
Topics API to rozwiązanie, nad którym pracuje Google w ramach wielkiego programu Privacy Sandbox. Został on uruchomiony w momencie zapowiedzianego wyłączenia możliwości zbierania danych użytkowników przeglądarki Chrome przez pliki cookies. Platforma ma pogodzić interesy zarówno zwykłych internautów, jak i reklamodawców i wydawców reklamy.
Obecnie pliki cookies zbierają dane na temat naszej aktywności w sieci, które następnie są udostępniane różnym podmiotom. Na tej podstawie powstają nasze profile reklamowe. Pisząc w dużym uproszczeniu: wydawcy reklamy wiedzą, czego szukamy w sieci, dzięki czemu mogą precyzyjnie kierować przekaz reklamowy odwołujący się do naszych zainteresowań. Czyli: jeśli dziś wejdziesz na stronę poświęconą motoryzacji, to z dużym prawdopodobieństwem za jakiś czas zaczną Ci się wyświetlać reklamy samochodów, akcesoriów motoryzacyjnych etc.
Topics API ma działać na podobnej zasadzie, ale z większym poszanowaniem prywatności użytkowników.
Narzędzie to – jak informuje Google – będzie bazować na historii przeglądania i tworzyć grupy tematów najbardziej interesujących użytkowników. Dane te będą przechowywane w pamięci przeglądarki przez trzy tygodnie, a następnie usuwane. Nie mają być również wysyłane na zewnętrzne serwery, co ma się przełożyć na większą anonimowość i bezpieczeństwo danych użytkowników.
Zmiana polega więc głównie na tym, że targetowanie reklam będzie się opierać na informacjach zapisywanych w przeglądarce i katalogowanych na poszczególne grupy tematyczne, np. Sport, Podróże, Elektronika. Informacje te będą udostępniane odwiedzanym przez nas witrynom oraz reklamodawcom w celu dokładnego kierowania przekazu reklamowego.
Testy nowego narzędzia już się rozpoczęły, Google zapowiada też, że wkrótce udostępni jego próbną wersję, z której będą mogli korzystać deweloperzy. Alternatywa dla plików cookies ma zadebiutować w przeglądarce Chrome w 2023 roku.