Topics API zastąpi pliki cookies? Taki plan ma Google

Marek Szydełko
12.04.2022

Na naszym blogu omawialiśmy już zapowiedź wyłączenia możliwości zbierania danych na temat użytkowników przez dobrze wszystkim znane pliki cookies. Chce tego Google – monopolista rynku wyszukiwarek internetowych zakłada, że ciasteczka zostaną wycofane z przeglądarki Chrome już w 2023 roku. Całkowita rezygnacja ze śledzenia użytkowników byłaby oczywiście dramatem dla reklamodawców i wydawców reklamy, dlatego musi się tutaj pojawić jakaś alternatywa. Google proponuje Topics API i właśnie rusza z testami tego narzędzia.

Czym jest Topics API?

Topics API to rozwiązanie, nad którym pracuje Google w ramach wielkiego programu Privacy Sandbox. Został on uruchomiony w momencie zapowiedzianego wyłączenia możliwości zbierania danych użytkowników przeglądarki Chrome przez pliki cookies. Platforma ma pogodzić interesy zarówno zwykłych internautów, jak i reklamodawców i wydawców reklamy.

Obecnie pliki cookies zbierają dane na temat naszej aktywności w sieci, które następnie są udostępniane różnym podmiotom. Na tej podstawie powstają nasze profile reklamowe. Pisząc w dużym uproszczeniu: wydawcy reklamy wiedzą, czego szukamy w sieci, dzięki czemu mogą precyzyjnie kierować przekaz reklamowy odwołujący się do naszych zainteresowań. Czyli: jeśli dziś wejdziesz na stronę poświęconą motoryzacji, to z dużym prawdopodobieństwem za jakiś czas zaczną Ci się wyświetlać reklamy samochodów, akcesoriów motoryzacyjnych etc.

Topics API ma działać na podobnej zasadzie, ale z większym poszanowaniem prywatności użytkowników.

Dane o użytkownikach będą zbierane tylko przez przeglądarkę

Narzędzie to – jak informuje Google – będzie bazować na historii przeglądania i tworzyć grupy tematów najbardziej interesujących użytkowników. Dane te będą przechowywane w pamięci przeglądarki przez trzy tygodnie, a następnie usuwane. Nie mają być również wysyłane na zewnętrzne serwery, co ma się przełożyć na większą anonimowość i bezpieczeństwo danych użytkowników.

Zmiana polega więc głównie na tym, że targetowanie reklam będzie się opierać na informacjach zapisywanych w przeglądarce i katalogowanych na poszczególne grupy tematyczne, np. Sport, Podróże, Elektronika.  Informacje te będą udostępniane odwiedzanym przez nas witrynom oraz reklamodawcom w celu dokładnego kierowania przekazu reklamowego.

Testy nowego narzędzia już się rozpoczęły, Google zapowiada też, że wkrótce udostępni jego próbną wersję, z której będą mogli korzystać deweloperzy. Alternatywa dla plików cookies ma zadebiutować w przeglądarce Chrome w 2023 roku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie