Z pewnością doskonale wiesz już, jak duże korzyści dla Twojego biznesu może przynieść content marketing. To jedna z najskuteczniejszych i jednocześnie najłatwiej mierzalnych strategii promocyjnych, która wykracza poza Internet (może być prowadzona w prasie, radiu i telewizji). Masz już za sobą lekturę wielu poradników i z grubsza wiesz, co chcesz osiągnąć i jakimi metodami. Pojawia się więc pokusa samodzielnego poprowadzenia działań content marketingowych. Czy to dobry pomysł? A może mimo wszystko lepiej jest zlecić te prace agencji marketingowej?
To zależy, kto pyta. Jeśli osoba, która nigdy nie miała do czynienia z tworzeniem treści do Internetu i innych mediów, to owszem, jest to trudne, a na pewno bardzo czasochłonne. Z kolei dla specjalistów, czyli np. zawodowych copywriterów i grafików, niekoniecznie. Pierwszym pytaniem, jakie musisz sobie zadać, jest więc: do której grupy należę?
Prawdopodobnie nie masz bogatego doświadczenia w tworzeniu treści, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi ogółu (wypracowania i szkolne eseje się nie liczą). W takim razie pierwszym argumentem, który podważa sens samodzielnego zajęcia się działaniami content marketingowymi, jest brak doświadczenia. Nawet jeśli spróbujesz, to minie naprawdę dużo czasu, zanim Twoje teksty, zdjęcia, infografiki czy wideo, zaczną być na tyle dobre, aby ktoś zwrócił na nie uwagę. To może nigdy nie zastąpić.
Content marketing ma tę niewdzięczną cechę, że nie jest strategią akcyjną, to znaczy nie można go zacząć i gwałtownie skończyć w momencie, gdy firma zanotuje znaczący wzrost zainteresowania swoją marką. To nie jest spot reklamowy wyemitowany w telewizyjnym prime time, którego efekty możemy z grubsza przewidzieć w czasie.
Prowadzenie działań content marketingowych przede wszystkim wymaga regularności i cierpliwości, co w praktyce okazuje się największym problemem. Z tą strategią jest trochę tak, jak ze wspinaniem się na wysoki szczyt.
Na początku masz mnóstwo energii i optymistycznie patrzysz na wyzwanie. Po drodze robisz przystanki w pięknych miejscach i zachwycasz się widokami, gratulując sobie podjętej decyzji o rozpoczęciu wspinaczki. W pewnym momencie zaczynasz jednak odczuwać coraz większe zmęczenie, aż już prawie nie masz siły iść. Możesz się wycofać i nic nie mieć ze swojego wysiłku, ale możesz też powoli iść dalej i odebrać nagrodę na szczycie.
Doświadczenie pokazuje, że firmy, które zdecydowały się na samodzielne prowadzenie działań content marketingowych, znacznie częściej wycofują się ze szlaku. Z kolei te, które korzystają z pomocy agencji, spokojnie czekają na moment postawienia nogi na szczycie. Dlaczego? Ponieważ wspinaczka jest dobrze zaplanowana, nie zabraknie prowiantu ani wody, a poza tym – w grupie idzie się raźniej.
W ramach podsumowania przytoczymy Ci najważniejsze argumenty przemawiające za i przeciwko samodzielnemu prowadzeniu działań content marketingowych.
Za:
Przeciw:
Podejmując samodzielne działania content marketingowe niemal na pewno szybko się przekonasz, że „napisanie jakiegoś tam wpisu na blog” czy „pstryknięcie kilku fotek na Facebooka” nie jest zabawą, ale całkiem sporym wyzwaniem – przynajmniej dla kogoś, kto nigdy wcześniej tego nie robił. Dlatego dobrze się zastanów, czy naprawdę masz czas i środki, by zrezygnować z pomocy specjalistów.