Jak zacząć działania content marketingowe i wycisnąć z nich każdą kroplę? 5 kroków

Krzysztof Jagielski
16.09.2016

Coraz więcej firm poszukuje niesztampowych metod promowania się w sieci. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorców, którzy nie dysponują zbyt dużymi budżetami reklamowymi. Content marketing świetnie odpowiada na te potrzeby. Prowadzenie działań opartych na dostarczaniu wartościowych treści i komunikowaniu się z klientami nie jest drogie, a w relacji kosztu do jakości przynosi znakomite rezultaty. Jak zacząć działania content marketingowe? Oto 5 kroków, które koniecznie trzeba wykonać.

  1. Zastanów się: po co? - od tego zawsze trzeba zacząć, ponieważ właściwa analiza potrzeb firmy jest kluczowa dla wyboru odpowiedniej strategii promocyjnej. Jeśli jedynym celem marki jest szybkie zwiększenie sprzedaży, to content marketing nie będzie dobrym wyborem. Jeśli jednak firma chce poprawić swój wizerunek lub po prostu przedstawić się klientom, wówczas zdecydowanie warto wejść właśnie w te działania.
     
  2. Jaki jest cel główny? - gdy firma wie już, że content marketing będzie dla niej najlepszym wyborem, powinna wyznaczyć cele, jakie chce osiągnąć poprzez działania oparte na treści. Pomoże to wybrać odpowiednie narzędzia. Jeśli celem jest zwiększenie liczby odwiedzin na stronie, to wiadomo, że trzeba zacząć od analizy obecnych treści, wykonania audytu SEO oraz stworzenia bloga z aktualnościami, który zrobi dobrą robotę w wyszukiwarce. Jeśli firma chce mieć popularny profil na Facebooku, to działania muszą skupić się na social media i pozyskiwaniu ruchu w obszarze portalu.
     
  3. Kto ma tworzyć content i odpowiadać za strategię? - bardzo trudne pytanie, szczególnie w sytuacji, gdy firmie wydaje się, że pisanie artykułów, wpisów i kręcenie wideo to łatwizna. Szybko okaże się, że tak niestety nie jest. Trzeba zdać sobie sprawę, że tworzenie contentu, który będzie nadawać się do wykorzystania w strategii content marketingowej, jest czasochłonne i wymaga wiedzy oraz umiejętności. Z reguły więc lepszym rozwiązaniem będzie zatrudnienie fachowców.
     
  4. Opracowanie strategii komunikacji – content marketing ma mówić językiem firmy. Nie może funkcjonować w oderwaniu od charakteru marki. Jeśli więc firma kieruje swoje usługi do rodziców, a na blogu publikuje treści dopasowane stylistycznie i tematycznie do singli, to coś tu ewidentnie nie gra. Spójna strategia komunikacji jest kluczowa dla efektywności działań promocyjnych. Firma nie może udawać wielkiego przedsiębiorstwa, jeśli zatrudnia 2 osoby. Nie może też tworzyć muru między nią a klientami poprzez publikowanie treści trudnych do strawienia przez nawet bardzo cierpliwego internautę.
     
  5. Analiza działań konkurencji – jeśli konkurencyjne firmy prowadzą już działania content marketingowe, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby się im bliżej przyjrzeć. Pozwoli to zaczerpnąć kilka ciekawych inspiracji oraz uniknąć ewidentnych błędów. Nie ma jednak mowy o naśladownictwie! Komunikacja firmy musi się wyróżniać, bo tylko wtedy zostanie zauważona przez klientów.
     

Dopiero po wykonaniu tych 5 kroków można zacząć opracowywać kompleksową strategię działań content marketingowych. Wówczas firma będzie mieć pewność, że nie wydaje pieniędzy na coś, co nie przyniesie żadnych efektów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie