Eventy online powoli stają się standardem i niemal na pewno w bliskim horyzoncie czasowym będą stanowić poważną konkurencję dla klasycznych wydarzeń stacjonarnych. Najlepiej świadczy o tym ogromny wzrost zainteresowania webinarami, czyli szkoleniami prowadzonymi w Internecie. Choć nadal kojarzymy je z prostymi, półamatorskimi pogadankami transmitowanymi na Facebooku, to sektor webinarowy szybko się profesjonalizuje. Webinary mogą przynosić spore zyski ich organizatorom, ponieważ przyciągają coraz więcej uczestników. Z czego właściwie wzięła się popularność tej kategorii eventów online?
Największą zaletą webinarów jest to, że można w nich brać udział bez wychodzenia z domu czy z biura. W czasach, kiedy jesteśmy bardzo zapracowani i brakuje nam czasu nawet dla siebie i rodziny, taka opcja jest wyjątkowo kusząca. Możliwość podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych online stanowi ogromną przewagę nad szkoleniami stacjonarnymi, a już tym bardziej wyjazdowymi.
Nie jest żadną tajemnicą, że mnóstwo osób zainteresowanych szkoleniami nie bierze w nich udziału, bo po prostu się wstydzą, nie przepadają za tłumami, nie chcą nawiązywać nowych znajomości, mają wyraźne deficyty społeczne. Dla nich możliwość uczestniczenia w szkoleniu online, bez wychodzenia z domu, właściwie sam na sam ze szkoleniowcem za pośrednictwem kamerki internetowej, to ogromne udogodnienie.
Webinary docierają do znacznie większej liczby uczestników, niż ma to miejsce w przypadku szkoleń stacjonarnych – z zasady ograniczonych tylko do takiej liczby osób, jaka zmieści się w wynajętej sali. Webinary również mają pewne ograniczenia, zależne od wielkości pokoju wynajętego przez organizatora (czyli przepustowości łącza i serwera), ale i tak mówimy tutaj o kolosalnej różnicy. Atrakcyjny webinar bez problemu może przyciągnąć jednocześnie ponad 1000 osób, co z reguły jest nieosiągalne dla organizatorów szkoleń stacjonarnych.
Co prawda darmowe webinary są już gatunkiem na wymarciu, ale te profesjonalne wydarzenia, organizowane przez wysokiej klasy szkoleniowców, nadal są konkurencyjne cenowo w stosunku do eventów stacjonarnych. Wynika to z faktu, iż organizator ponosi niższe koszty stałe – odpada mu między innymi koszt wynajmu sali szkoleniowej. Większość wkładu to jego wiedza, którą może wycenić tak, aby przyciągnąć jak największą liczbę uczestników.