Facebook to podstawowy kanał promocji marki w sieci. Większość firm ma lub planuje mieć swoje profile na tym portalu, aby pozyskiwać fanów i tym samym zwiększać zasięg brandu. Nie brakuje też przedsiębiorstw, dla których Facebook jest źródłem bezpośredniego pozyskiwania klientów – choć nie zalecamy traktowania fanpage’a jako alternatywy dla wizerunkowej strony www. Tak czy inaczej skuteczność kampanii na Facebooku jest ściśle uzależniona od połączenia sugestywnej treści z atrakcyjnymi grafikami (zdjęcia, logo marki, reklamy graficzne, infografiki etc.). Mnóstwo marek ma poważne problemy z tymi drugimi, obserwując dość powszechne zjawisko pogorszenia jakości grafiki po jej opublikowaniu na Facebooku. Z czego to się bierze? Sprawdź nasze porady.
Dlaczego grafika umieszczona na Facebooku wygląda gorzej?
Powód jest prosty: Facebook – pisząc kolokwialnie – „tnie” grafiki publikowane przez użytkowników, czyli z automatu obniża ich jakość. Jest to zupełnie zrozumiałe, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, iż codziennie na portalu zamieszczane są setki tysięcy najróżniejszych elementów graficznych. Żaden serwer nie wytrzymałby takiego natłoku, gdyby algorytmy Facebooka nie zmieniały rozmiaru i rozdzielczości grafik. Teraz już wiesz, dlaczego zawsze trzeba poczekać kilka sekund, zanim wklejona grafika załaduje się na podglądzie, a później zostanie opublikowana na profilu.
Oczywiście nie wszystko musi zależeć od Facebooka. Jeśli nie chcesz, aby to bezduszny algorytm zmienił właściwości Twojej grafiki, możesz to zrobić we własnym zakresie, dostosowując element do wytycznych portalu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że grafika po opublikowaniu będzie wyglądać tak samo dobrze, jak w programie graficznym czy edytorze zdjęć.
Jakie błędy najczęściej popełniają użytkownicy?
Zdecydowany numerem jeden jest próba opublikowania grafiki w zbyt dużym rozmiarze. Nie ma to najmniejszego sensu, ponieważ algorytm Facebooka i tak bezwzględnie zetnie element, nie patrząc przy tym na to, czy w efekcie nie straci on na jakości. Nie chcesz chyba, aby osoby zaglądające na profil Twojej marki zobaczyły na nim np. tylko połowę logotypu, prawda?
Dla bezpieczeństwa warto więc trzymać się zasady, że zdjęcie w tle powinno mieć rozmiar maksymalnie 1920x730 pikseli, a zdjęcie profilowe - 700x700 pikseli. Jeśli natomiast chodzi o zwykłe zdjęcia i grafiki wrzucane jako post, to zaleca się nie przekraczać rozmiaru 1200x900 pikseli.
Kolejną kwestią jest format zapisu. Na Facebooku zdecydowanie najlepiej sprawdza się publikowanie grafik zapisanych w formacie PNG, ale tylko wtedy, gdy plik nie przekracza 100 KB. Jeśli natomiast chodzi o zdjęcia, to śmiało można poprzestać na klasycznym formacie JPG.
Nie zapominamy również o rozdzielczości. Facebook nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem i tak, jak każde inne medium internetowe, najlepiej reaguje na elementy graficzne zapisane w rozdzielczości 72ppi. Nie ma sensu publikować grafik czy zdjęć w rozdzielczości np. 300ppi, bo i tak zostaną one automatycznie skompresowane, co zawsze odbija się na jakości elementu.