Gotowy szablon WordPress: czy to dobry pomysł?

Remigiusz Szulc
14.08.2019

Paradoksem jest to, jak wielu właścicieli firm szasta pieniędzmi na różnego rodzaju gadżety, które wcale nie są im niezbędne do prowadzenia biznesu, a jednocześnie skrajnie oszczędza na podstawowych elementach wizerunkowych. Prostym przykładem będzie tutaj firmowa strona internetowa. Niejeden przedsiębiorca słysząc, że profesjonalna agencja reklamowa życzy sobie za witrynę kilku tysięcy złotych, przeklina pod nosem i szuka znacznie tańszej opcji. Tutaj z pomocą mogą przyjść gotowe szablony graficzne WordPress. Czy jednak rzeczywiście warto z tego skorzystać?

Zalety gotowego szablonu WordPress

Niewątpliwą zaletą, zwłaszcza z punktu widzenia skrajnie oszczędnego przedsiębiorcy, jest to, że gotowy szablon graficzny WordPress można kupić dosłownie za grosze – ceny całkiem niezłych layoutów zaczynają się od 30 dolarów. Mało tego: w sieci znajdziemy mnóstwo zupełnie darmowych szablonów, które choć proste, wtórne i mało funkcjonalne, cieszą się dużym powodzeniem wśród firm.

Inną zaletą gotowego szablonu WordPress jest łatwość zaimplementowania go na projektowanej stronie www. Poradzi sobie z tym każdy średnio ogarnięty autor witryn, stąd cena strony wwwmoże zamknąć się w 150-200 złotych (to kilkadziesiąt minut pracy).

Wady gotowego szablonu WordPress

Powyższe zalety, choć przemawiają do wyobraźni, absolutnie nie powinny mieć kluczowego znaczenia dla przedsiębiorcy, któremu zależy na budowaniu wiarygodnego, atrakcyjnego i profesjonalnego wizerunku marki w sieci. Gotowy szablon zwyczajnie się do tego nie nadaje.

Najważniejszą wadą tego rozwiązania jest wspomniana wcześniej wtórność. Gotowe, zwłaszcza darmowe szablony, nie mogą być kreatywne, bo kreatywność kosztuje. Nie ma zatem mowy, aby przy pomocy takiego layoutu w jakikolwiek sposób wyróżnić markę na tle konkurencji i zyskać atrakcyjną, bardzo funkcjonalną stronę internetową. Witryna nie będzie się różnić od tysięcy innych – może poza kilkoma elementami graficznymi. Czy o to właśnie chodzi przedsiębiorcy?

Kolejną wadą jest to, że gotowy szablon stawia znaczne ograniczenia w zakresie układu witryny. Jeśli przedsiębiorca ma w głowie jakąś wizję wyglądu strony i chce np. umieścić na ekranie głównym jakieś dodatkowe elementy, to musi się liczyć z tym, że nie uda się tego zrobić – a nawet jeśli, to efekt będzie bardzo nieestetyczny.

Ponadto warto pamiętać, że na gotowych szablonach WordPress pracują praktycznie tylko amatorzy, ewentualnie freelancerzy, co znacznie zawęża krąg poszukiwań wykonawcy. Profesjonalne agencje interaktywne rozumieją, jaką funkcję ma spełniać firmowa strona internetowa, stąd nawet nie biorą pod uwagę opcji proponowania klientom „gotowców”.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie