Jak kolory wpływają na konwersję w e-sklepie? Ciekawe wyniki badania

Mariusz Siwko
25.01.2016

Sklepy online stanowią już bardzo ważną gałąź polskiego handlu i nie ma żadnych wątpliwości, że będą rosnąć w siłę. Każdy, kto próbował zaistnieć na tym rynku wie jednak, jak trudny jest to kawałek chleba. Silna konkurencja, walka cenowa, coraz bardziej wymagający klienci. Jeśli także stoisz przed dylematem: wejść czy nie wejść w e-handel, i zastanawiasz się, jak powinien wyglądać Twój sklep internetowy, to mamy dla Ciebie ciekawostkę. Konkretnie ma ją firma Quick Sprout, która sprawdziła, jak kolory wpływają na konwersję w e-sklepie.

Kupujemy oczami

Prawda znana od wieków w Internecie nabiera jeszcze większego znaczenia. Wbrew pozorom to nie cena ma decydujący wpływ na to, czy zrobimy zakupy w danym e-sklepie. Liczy się bowiem przede wszystkim odpowiednia prezentacja produktu z akcentem na użyte kolory.

Z badania Quick Sprout wynika, że aż 85% kupujących online zwraca uwagę na to, z jakiej kolorystyki korzysta sklep. Najbardziej pożądane (a przez to generujące najwyższą sprzedaż) są kolory eleganckie: białe tło, szarości i wyraziste przyciski call to action. Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na kolorystykę tych ostatnich.

Jeśli mamy zamiar podkreślić promocyjną cenę, to przycisk call to action powinien być czerwony. Jeśli natomiast zależy nam na przekonaniu klienta, że kupuje najtaniej, to wybierzmy kolor żółty lub pomarańczowy. Z tym pierwszym trzeba uważać, bo nie jest on zbyt dobrze odbierany – kojarzy się bowiem z ostrzeżeniem.

Aż 66% przebadanych przyznaje, że nie kupiłoby produktu, który jest otoczony nielubianą przez nich kolorystyką. Kolory mają ogromne znaczenie w reklamie, co pokazuje kolejny wynik ankiety. Wśród reklam drukowanych w prasie aż o 26% wyższą skuteczność osiągają te, które są kolorowe.

Kolory a płeć

Okazuje się, że wybór kolorystyki e-sklepu ma bardzo duże znaczenie w przypadku, gdy naszą ofertę kierujemy do konkretnej płci. Panie bowiem zdecydowanie chętniej robią zakupy, podczas których towarzyszą im błękit, fiolet i jasna zieleń. Nienawidzą natomiast pomarańczowego, szarego i brązowego.

Panowie natomiast bardzo chętnie zrobią zakupy w sklepie, gdzie dominuje kolorystyka błękitna, czarna i zielona. Zdecydowanie nie lubią fioletów, brązów i pomarańczowego. Widać więc, że obie płcie mają ze sobą wiele wspólnego.

Co kolory mówią o e-sklepie

To, jaka kolorystyka będzie dominować w naszym e-sklepie, ma także znaczenie dla jego ogólnego odbioru. Burgund np. kojarzy się z dość wysokimi cenami. Zieleń – z nastawieniem na bycie eco (oczekujemy więc produktów naturalnych i wysokiej jakości). Niebieski budzi zaufanie i uznawany jest za kolor profesjonalny. Pomarańczowy natomiast raczej budzi w nas obawy.

Jeśli sklep chce stawiać na klientów o zasobnych portfelach, którzy nie dokonują zakupów impulsywnie, to zdecydowanie powinien korzystać z kolorystyki granatowej, niebieskiej i zielonej. Majętna grupa konsumentów preferuje właśnie te barwy.

Oczywiście wszystkie te kolorystyczne zasady można także wykorzystać przy tworzeniu zwykłej strony firmowej, gdzie będziemy tylko prezentować ofertę bez sprzedaży online. Ważne, aby projektant strony miał nie tylko umiejętności techniczne, ale także wyczucie rynku, co w konsekwencji przekłada się na sukces strony.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.