Ułatw życie użytkownikom Twojej firmowej strony internetowej. Proste sposoby

Andrzej Winnicki
19.08.2019

Nie jest żadną tajemnicą, że użytkownicy Internetu oczekują błyskawicznej informacji i chcą poświęcić minimum wysiłku na jej znalezienie. Z tego też powodu od kilku już lat w projektowaniu stron www obowiązuje fundamentalna zasada: mniej znaczy więcej. Minimalizm jest trendem, który nie wziął się z sufitu. To odpowiedź na oczekiwania użytkowników stron internetowych. Dziś UX to przede wszystkim ułatwianie życia osobie, która zagląda na witrynę. Jeśli nam się to uda, istnieje duża szansa, że użytkownik zapozna się z kluczową treścią i nawiąże kontakt z przedsiębiorstwem. Istnieje wiele sposobów na uproszczenie nawigacji strony, a kilka z nich wymieniamy w naszym poradniku.

Najważniejsze informacje podane na tacy

Fajnie jest czasami pobawić się layoutem strony i stworzyć coś naprawdę bardzo kreatywnego. Nie możemy jednak zapominać o głównym celu posiadania witryny firmowej: chodzi o sprzedaż i/lub zwiększenie świadomości marki. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby użytkownik musiał poświęcić kilka minut na dojście do tego, co dana firma właściwie oferuje. Taka informacja musi być dostępna od ręki.

Kluczowe znaczenie ma tutaj więc ekran główny. Po wejściu na stronę użytkownik chce praktycznie od razu zrozumieć, z kim ma do czynienia, czego może się spodziewać zostając na witrynie i czy stać go na zakup produktu lub usługi. Dlatego projektowanie layoutu strony głównej zwykle zajmuje najwięcej czasu i wymaga ścisłej kooperacji grafika, programisty oraz copywritera.

Rezygnujemy ze sliderów

Slidery wyglądają przyjemnie, wprowadzają nieco ożywienia, ale jednocześnie nieco utrudniają nawigowanie po stronie. Nigdy nie wiemy przecież, czy użytkownik wejdzie na witrynę w momencie, gdy na sliderze wyświetli się akurat ta informacja, jakiej szukał. Stąd obserwujemy stopniowe odchodzenie od sliderów na rzecz ekranu statycznego i bardzo funkcjonalnego rozplanowania treści na stronie.

Przewijanie jest lepsze niż klikanie

Przewijanie, czyli tzw. scrollowanie, to naturalny odruch każdego użytkownika Internetu. Przyzwyczailiśmy się już do tego, że wystarczy poruszać kółkiem myszki lub naciskać strzałki na klawiaturze, by móc zmieniać obraz. Nie ma sensu walczyć z tym przyzwyczajeniem i zmuszać użytkowników do tego, by jednak klikali w poszczególne elementy na stronie. Wertykalny układ treści jest znacznie bardziej funkcjonalny i ułatwia szybkie znalezienie potrzebnych informacji.

Wyszukiwarka? Zawsze!

Mogłoby się wydawać, że wyszukiwarka jest potrzebna tylko na stronie sklepu internetowego lub rozbudowanego portalu. Nic bardziej mylnego. Ten drobny element warto zastosować na każdej witrynie, także typowo wizerunkowej. Nie bagatelizujmy lenistwa internautów: zawsze trzeba brać pod uwagę ewentualność, że użytkownikowi nie będzie się chciało wertować poszczególnych zakładek, za to chętnie skorzysta z wyszukiwarki, by szybko zdobyć potrzebną mu informację.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.