Web usability – co to właściwie i jest i jak to wykorzystać podczas tworzenia strony www?

Mariusz Siwko
14.03.2016

Strona internetowa jest trochę jak piękny samochód. Jej wyglądem zachwycą się wszyscy, ale możliwości docenią tylko osoby znające się na temacie. To istotna podpowiedź, którą należy wziąć pod uwagę w procesie tworzenia strony. Co z tego, że postawimy na kwestie estetyczne, skoro zapomnimy o użyteczności? Taka witryna nie osiągnie zamierzonego efektu. Dlatego kluczowym zagadnieniem jest tutaj web usability. Czym jest użyteczność strony? Jak ją osiągnąć?

Nie warto kombinować

Efektowna strona internetowa może być prosta, co zwiększa jej użyteczność. Klient odwiedza ją przecież w konkretnym celu, a jest nim zdobycie informacji na temat oferty i doświadczenia firmy. Wszystkie elementy, które mu w tym przeszkadzają, muszą zostać usunięte. Kombinowanie na siłę, aby tylko popisać się „bajeranckim” serwisem naprawdę nie ma sensu.

Użyteczność to też szybkość działania

Strona, która jest przeładowana elementami graficznymi, wtyczkami i skryptami, wolno się ładuje, co utrudnia poruszanie się po niej użytkownikowi. Web usability automatycznie leci więc na łeb i na szyję. Na etapie tworzenia strony trzeba więc zadbać o to, aby działała ona błyskawicznie i intuicyjnie prowadziła użytkownika do celu, czyli kluczowych informacji lub formularza kontaktowego.

Przewidywalna nawigacja

Użytkownik strony chce być prowadzony za rękę. Trzeba mu to zaoferować. Tworząc mapę strony zwracamy więc uwagę na elementy, które pozwalają użytkownikowi jak najszybciej zapoznać się z treścią. Są to czytelnie umieszczone zakładki, klikalne ikony czy linki. Po co nam wielki baner z napisem „Sprawdź nas”, który jest nieaktywny? Tego typu elementy obniżają użyteczność strony.

Odpowiednio sformatowany tekst

W Internecie się nie czyta, tylko przegląda. Trzeba o tym pamiętać tworząc i formatując umieszczane na witrynie teksty. Lepiej sprawdzają się więc hasła i zawołania do podjęcia czynności niż nudne, długie opisy, których i tak nikt nie przeczyta. Zadbajmy również o prawidłowe rozplanowanie tekstu, nagłówki, pogrubienia, częste rozdzielanie akapitów.

Bardzo dobrym zabiegiem zwiększającym użyteczność strony jest też sięganie po inne formy contentu www, jak infografiki czy filmy.

Nie zawsze warto silić się na ogromną kreatywność

Owszem, jest ona ważna, ale w przypadku budowania firmowej strony www istotniejszy jest jednak przekaz witryny. Dlatego zapomnijmy o eksperymentach. Logo firmy umieszczamy w lewym górnym logu, bo użytkownicy tam właśnie będą go szukać. Dane kontaktowe umieśćmy w osobnej zakładce, podobnie jak formularz.

Użyteczność strony www jest bardzo ważna, chyba nawet ważniejsza niż jej wygląd. Idealną sytuacją jest ta, w której łączymy oba postulaty. Taka witryna bez wątpienia będzie doskonałym narzędziem promocji firmy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie