WordPress czy autorski CMS? Na które rozwiązanie powinna się zdecydować firma?

Jerzy Biernacki
23.10.2015

Niezorientowanym tłumaczymy, że każda strona internetowa powinna posiadać system do zarządzania jej treścią. Tylko wtedy mamy możliwość wprowadzania na niej zmian z poziomu własnego komputera, np. uzupełniania cennika, dodawania nowych opisów produktów czy usług itd. System zarządzania treścią określa się mianem CMS. Firma, która zleca stworzenie strony, zwykle staje przed wyborem, na którym CMS witrynę „postawić”. Wybór najczęściej ogranicza się do bardzo popularnego WordPressa lub autorskiego CMS dostarczanego przez agencję reklamową wykonującą stronę. Które rozwiązanie jest lepsze?

WordPress – masa funkcjonalności, ale to wciąż system dla wszystkich

Mądre powiedzenie głosi, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Idealnie sprawdza się ono w wielu dziedzinach naszego życia, ale akurat w przypadku systemu zarządzania treścią mogłoby być zbyt krzywdzące. Wspomniany WordPress jest bardzo popularnym CMS-em, dostępnym za darmo, prostym w obsłudze i przyjaznym użytkownikowi, dlatego mnóstwo agencji bazuje właśnie na nim. Czy to dobrze? Zależy od oczekiwań firmy.

WordPress generalnie jest świetną platformą do tworzenia blogów. Jeśli natomiast chcemy na nim uruchomić zaawansowaną stronę www, to mogą pojawić się problemy, głównie wynikające z ograniczeń samego CMS-a. Owszem, dostępnych jest mnóstwo przeróżnych wtyczek, które wprowadzają na stronie nowe funkcjonalności, ale zdarza się przecież, że oczekiwania firmy przekraczają możliwości systemu. Tak bywa w przypadku WordPressa.

Ponieważ jest to system ogólnodostępny i dla każdego, nie mamy co liczyć na to, że szata graficzna, szeroko pojęta użyteczność strony i inne jest kluczowe elementy, będą się jakoś szczególnie wyróżniać na rynku. Nie jest to zatem idealne rozwiązanie dla firm, które chcą uruchomić stronę wyjątkową, autorską, wzbogaconą o rzeczy, których nie ma konkurencja. WordPress po prostu będzie tu sporym ograniczeniem.

Autorski CMS – dobry pomysł dla indywidualistów

Takich ograniczeń nie stawia natomiast CMS, który powstał z myślą o tworzeniu wyjątkowych stron internetowych. W taki system inwestują duże, profesjonalne agencje, chcące w ten sposób mieć narzędzie mogące przekonać ich klientów, że trafili na naprawdę odpowiedzialnego wykonawcę. Stworzenie autorskiego CMS-a nie jest proste i tanie, dlatego jeśli agencja może nam taki system zaproponować, to już dobrze o niej świadczy.

Bardzo dużym atutem korzystania z autorskiego CMS-a dostarczonego przez agencję jest to, że automatycznie zyskujemy silne wsparcie merytoryczne i techniczne. W dużym skrócie chodzi o sytuację, w których po prostu coś się psuje. Wówczas agencja interaktywna wykonująca stronę ma obowiązek udzielić pomocy swojemu klientowi i dbając o swoje dobre imię robi to bez mrugnięcia okiem. Kupujemy więc nie tylko produkt, ale też opiekę – bardzo cenną kwestię w świecie nowych technologii.

Decyzja o wyborze jednego z tych rozwiązań nie jest zatem prosta. Najistotniejsze jest jednak zwrócenie uwagi na to, czy wybrana przez nas agencja gwarantuje nam wsparcie po uruchomieniu strony firmowej. Jeśli nie, to lepiej jest zdecydować się na prosty w obsłudze WordPress, którego funkcjonalności zna cała masa programistów. W przeciwnym razie warto wybrać autorskiego CMS-a, który da nam większe możliwości rozwoju witryny także w przyszłości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.