Po raz pierwszy w historii żaden program w TV nie zgromadził 5 milionów widzów

Maciej Piwowski
15.03.2022

Bardzo ciekawym opracowaniem podzieliła się z nami agencja Wavemaker, która przeanalizowała dane Nielsena dotyczące oglądalności programów telewizyjnych w 2021 roku. Okazuje się, że żadna audycja nie przyciągnęła przed ekrany w tym samym czasie choćby 5 milionów widzów. Jest to pierwsza taka sytuacja w historii prowadzenia badań oglądalności polskiej telewizji. Reklamodawcy mają nad czym myśleć?

Odpływ widzów jest faktem

Telewizja od kilku lat znajduje się w fazie wyraźnego regresu, jeśli chodzi o poziom angażowania odbiorców. Nigdy jednak wyniki oglądalności nie były tak słabe. W przeszłości regularnie zdarzało się, że nadawane programy gromadziły przed telewizorem nawet 10 i więcej milionów widzów. W 2011 roku aż 288 razy poszczególne audycje notowały oglądalność na poziomie ponad 5 milionów odbiorców. W ubiegłym roku nie było ani jednego takiego przypadku.

Najpopularniejszym programem w 2021 roku była transmisja „Sylwestra marzeń” w TVP 2, która w szczytowym momencie zgromadziła przed ekranami 4,77 mln widzów. Z kolei najchętniej oglądany odcinek serialu – „M jak miłość” – przyciągnął przed ekrany 4,4 mln widzów, o 4 miliony mniej od rekordu z 2011 roku.

Reklamodawcom coraz trudniej będzie docierać do masowej widowni w TV

Telewizja przestała być najbardziej angażującym medium – tę rolę przejął Internet. Badania jednoznacznie pokazują, że spędzamy coraz mniej czasu przed telewizorem. Na sile przybiera również zjawisko multiscreeningu, czyli jednoczesnego przeglądania treści na różnych urządzeniach, najczęściej smartfonie i komputerze.

W takich warunkach reklamodawcy, którzy postawili głównie na telewizję, muszą się poważnie zastanowić, czy nadal gwarantuje ona masowość kampanii marketingowej, a przede wszystkim czy pozwala dotrzeć z przekazem marketingowym do nowej generacji konsumentów. Z tym może być problem, ponieważ to właśnie wśród młodych ludzi najszybciej przybywa osób, które w ogóle nie oglądają telewizji, nie mają telewizora, a informacje i inspiracje czerpią wyłącznie z Internetu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie