AdWords to świetne narzędzie dla przedsiębiorców, którzy dysponują ograniczonymi środkami na reklamę i chcą je wydać możliwie najbardziej efektywnie. Największa zaleta? Możliwość dowolnego ustalania budżetu kampanii, który nigdy nie zostanie przekroczony bez zgody przedsiębiorcy. To pozwala dobrze zaplanować wydatki na reklamę, nawet w dłuższej perspektywie. Pytanie tylko, jaki budżet przeznaczyć na AdWords? Niestety, nie ma tutaj żadnej złotej zasady.
Od zrozumienia, czym jest AdWords. Tutaj nie chodzi o to, jaki produkt reklamujesz (sprzedajesz). Liczy się tylko to, kim jest grupa, do której adresujesz swoją ofertę. Niezbędne jest dokładne poznanie jej zachowań, oczekiwań, a nawet takich szczegółów, jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, godziny aktywności w Internecie itd. Wszystkie te informacje możesz uzyskać śledząc statystyki strony internetowej.
Wiedząc już, do kogo adresujesz reklamę, możesz o wiele skuteczniej zaplanować zarówno jej treść, jak i koszt. Nie skupiaj się jednak na wydatkach. Traktuj to jak inwestycję, która w pewnym momencie na pewno się zwróci – oczywiście pod warunkiem, że kampania reklamowa zostanie dobrze zaplanowana i poprowadzona.
Często się słyszy, że prowadzenie kampanii AdWords jest dobre dla firm, które dysponują bardzo ograniczonym budżetem. To prawda, ale ten temat trzeba też rozwinąć, aby jak najlepiej wykorzystać nawet skromne środki.
Wyobraź sobie, że chcesz wykupić ogłoszenie w gazecie. Masz 1000 złotych i do wyboru:
Jak myślisz, która strategia będzie skuteczniejsza? Na pewno znasz prawidłową odpowiedź. Dokładnie tak samo jest z AdWords. Dysponując małym budżetem lepiej jest przeznaczyć go na krótką, ale intensywną kampanię w najkorzystniejszym dla firmy momencie (np. przed świętami), niż rozbić te środki na symboliczne kwoty wydawane przez kilka miesięcy. Nie warto więc uprawiać dość popularnego myślenia w stylu: dziś zrobię budżet 10 złotych dziennie, a jak nie będzie efektów, to zwiększę go do 100 złotych dziennie.
Tutaj znów nie możemy udzielić żadnej konkretnej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od tego, w jakiej branży działa firma (czyli od konkurencji, kosztu słów kluczowych itp.). O wiele tańsza będzie przecież skuteczna reklama w branży niszowej niż np. motoryzacyjnej czy odzieżowej.
Można jednak wyznaczyć pewne widełki. Sensowną kampanię AdWords da się uruchomić za 200-300 złotych miesięcznie, oczywiście przy założeniu, że poprowadzisz ją samodzielnie. Jeśli chcesz wynająć specjalistę, to dołóż do budżetu minimum drugie tyle. Jedno pozostaje niezmienne: w AdWords za wysokim budżetem zawsze idą lepsze efekty, dlatego jak wspomnieliśmy przed chwilą – jeśli masz mało pieniędzy, przeznacz je na krótkoterminową reklamę, ale z polotem.
Jeśli chcesz naprawdę wycisnąć ostatnie soki z budżetu na AdWords, rozpocznij współpracę z kimś, kto się na tym zna. Prowadzenie kampanii tylko z pozoru wydaje się proste, a przede wszystkim jest bardzo czasochłonne. Robiąc to samodzielnie niemal na pewno zmarnujesz sporą część środków.