Choć to obrazy są przez nas najlepiej zapamiętywane i najłatwiej zauważane, to wciąż podstawowym sposobem prezentacji pozostaje tekst. Bez znaków, szczególnie liter, nie da się projektować strony internetowej, stworzyć nazwy firmy czy hasła reklamowego. Wygląd tekstu jest zadaniem, któremu grafik komputerowy musi poświęcić bardzo dużo uwagi. Pismo ma coś komunikować klientowi, a więc powinno być dla niego atrakcyjne – nie tylko znaczeniowo. Dlatego grafik musi wiedzieć, czym jest typografia i umieć wykorzystać jej zasady.
Najprostsza definicja mówi, że typografia jest sztuką układania, prezentowania tekstu. W XXI wieku tekst coraz rzadziej dociera do nas w formie drukowanej, a coraz częściej w cyfrowej. Odczytujemy ciągi znaków z ekranów komputerów, smartfonów, tabletów, telewizorów, tablic multimedialnych. To otworzyło zupełnie nowe możliwości przed grafikami, którzy dzięki swoim umiejętnościom i oprogramowaniu graficznemu mogą tworzyć spektakularne czcionki.
Pamiętaj
Nie można być dobrym grafikiem bez znajomości zasad typografii, w tym budowy litery i rozróżnienia krojów pisma.
Dzięki znajomości typografii grafik nie tylko rozumie zasady sięgania po różne style i ich ewentualnego łączenia, ale także nie popełnia kardynalnych błędów mogących rzutować na wygląd całego projektu. Typografia jest niezwykle przydatna szczególnie w procesie tworzenia logo, kiedy to grafik musi wybierać spośród znanych mu krojów pisma.
Krój pisma to po prostu jego wygląd. Każdy krój ma swój indywidualny, niepowtarzalny kształt – dotyczy to zarówno liter, jak i cyfr, znaków interpunkcyjnych czy znaków specjalnych. W ramach poszczególnych krojów znaki różnią się grubością, kątem pochylenia czy zakończeniami. Co ważne, różnice te obowiązują bez względu na wielkość znaku czy zastosowanie atrybutu.
Pamiętaj
W przypadku znaków pogrubionych i wyjustowanych mówimy o odmianach kroju. Zestawy odmian tworzą rodzinę kroju.
Kroje pisma dzielimy na
Ciekawostka
Istnieją także kroje posiadające swoje odmiany zarówno szeryfowe, jak i bezszeryfowe. Przykładem jest krój Rotis.
Kroje szeryfowe prezentują się bardziej efektownie, ale nie pasują do każdego projektu. W przypadku znaków firmowych składających się z samej nazwy, która ma podkreślać profesjonalizm i nowoczesność, z reguły lepiej prezentują się czcionki bezszeryfowe – ascetyczne, ale czytelne i chłodne.
Oczywiście istnieje znacznie więcej krojów pisma, jak chociażby antykwy, pisanki czy kroje ozdobne. Każdy grafik musi je dokładnie poznać, aby mieć szerokie pole manewru podczas tworzenia projektu dla klienta i przede wszystkim – wybrać krój pasujący stylem do charakteru marki czy produktu.