Jak rozpoznać, że negatywna opinia o firmie w Google to sprawka nieuczciwej konkurencji?

Maciej Piwowski
30.06.2020

W każdej branży panuje mniejsza lub większa konkurencja. Firmy podbierają sobie klientów i nie ma w tym nic dziwnego czy nieetycznego – w końcu tak działa wolny rynek. Nie wszystkie przedsiębiorstwa potrafią jednak podjąć uczciwą rywalizację, wyróżniać się w pozytywny sposób, stale być o krok przed innymi. Wiele woli pójść na łatwiznę i sięgnąć po metodę szkalowania wizerunku konkurencji w Internecie. Ten proceder trwa w najlepsze i staje się bardzo poważnym problemem. Dobrym przykładem będą tutaj negatywne opinie w Google, które są po prostu zmyślone i ich celem jest wyłącznie obniżenie oceny wizytówki konkurencyjnej firmy. Czy wiesz, jak je rozpoznać? Jeśli nie, to przeczytaj nasz poradnik.

Brak merytorycznych argumentów

Konkurencja nie może sięgnąć po żadne konkretne zarzuty dotyczące czy to produktu, czy usługi, ponieważ nie skorzystała z oferty szkalowanej firmy. Dlatego treść komentarza jest mocno ogólnikowa, ma charakter bardziej personalnego ataku.

Wyłącznie ocena gwiazdkowa

Opinie bez choćby słowa wyjaśnienia, które zostały wystawione tylko po to, aby przyznać firmie jedną gwiazdkę, to taki standard w świecie czarnego PR. Nieuczciwa konkurencja może wykorzystywać do tego roboty, które masowo dodają jednogwiazdkowe oceny, ale oczywiście nie mogą tego w żaden sposób uargumentować. Celem jest wyłącznie zaniżenie oceny wizytówki, co spycha ją na dalsze pozycje w Google.

Reklamowy charakter opinii

Działanie konkurencji można bardzo łatwo rozpoznać po tym, że w treści komentarza pojawia się odwołanie do alternatywnego produktu czy usługi. Autor, rzekomo klient, stwierdza, że produkt A jest do niczego, ale szczerze poleca produkt B – i często nawet dodaje link do strony czy sklepu internetowego.

Hiperpoprawna polszczyzna

Opinie napisane pięknym, wręcz literackim językiem z dbałością o zasady interpunkcji i ortografii, to niestety rzadkość w polskim Internecie. Można więc założyć, że autorem takiego komentarza nie jest szeregowy klient, ale np. pracownik agencji marketingowej wynajętej przez nieuczciwą konkurencję do szkalowania wizerunku innej marki.

Co z tym zrobić?

Nie musisz biernie przyglądać się temu, jak nieuczciwa konkurencja szkaluje wizerunek Twojego biznesu w zmyślonych komentarzach. Wystawianie fałszywych opinii pod wizytówkami jest złamaniem regulaminu usługi Google Moja Firma i takie przypadki należy zgłaszać bezpośrednio do giganta z Mountain View – zrobisz to z poziomu swojego konta Google, konta Google Moja Firma lub Google Maps.

Niestety, to na Tobie ciąży obowiązek udowodnienia, że opinia jest rzeczywiście fałszywa. W tym celu wykorzystaj wskazówki, którymi podzieliliśmy się z Tobą w naszym poradniku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie