Jak dobrze wypełnić brief dla agencji reklamowej? Najważniejsze zasady

Marek Szydełko
28.08.2017

Współpracując z jakąkolwiek poważną agencją reklamową, bez względu na rodzaj projektu, na pewno zostaniesz poproszony o wypełnienie briefu. Jest to po prostu kwestionariusz, który stanowi zbiór najważniejszych wytycznych dla agencji. Musisz w nim opowiedzieć o swojej firmie, oczekiwaniach, preferowanych rozwiązaniach. Wszystko po to, aby projekt został zrealizowany dokładnie tak, jak sobie tego życzysz. Być może obszerność briefu początkowo Cię wystraszy, ale uwierz – warto się przyłożyć do jego wypełnienia. Jak to zrobić DOBRZE? Przeczytaj.

Daj sobie czas

Wypełnienie briefu na kolanie jest złym pomysłem. Zawarte w nim pytania z reguły są otwarte, a to wymaga napisania przynajmniej kilku zdań. Jest to świetna okazja do tego, aby jeszcze lepiej poznać swój biznes i zrozumieć branżę, w której działasz.

Pamiętaj, że od stopnia szczegółowości Twoich odpowiedzi zależy powodzenie projektu. Brief jest świętością dla agencji, która nie może wykraczać poza wytyczne ustalone przez klienta (chyba że ma ku temu ważne powody, ale to też musi zostać przedyskutowane z zamawiającym).

Jeśli więc np. zostaniesz zapytany o to, jakie strony internetowe Ci się podobają, a Ty napiszesz: „nowoczesne”, to chyba sam zdajesz sobie sprawę, że ta odpowiedź jest mało precyzyjna.

Podejdź do sprawy poważnie!

Każda agencja spotkała się z sytuacją, gdy klient wypełnia brief na odczepnego lub zleca to sekretarce, która ma raczej nikłe pojęcie o branży czy modelu biznesowym firmy. Efekt bywa naprawdę opłakany. Podamy Ci dobry przykład.

Nie tak dawno wybuchła potężna afera związania z producentem popularnego napoju energetycznego. Agencja marketingowa prowadząca komunikację marki na Instagramie opublikowała post drwiący z pamięci o Powstaniu Warszawskim.

Co się okazało? Klient w briefie dla agencji napisał wyraźnie, że oczekuje bardzo kontrowersyjnej komunikacji w mediach społecznościowych. Nie sprecyzował jednak, jakie są granice. Agencja poszła po bandzie i oczywiście wykazała się głupotą, ale klient też nie jest tutaj bez winy. Właśnie dlatego do wypełnienia briefu trzeba podejść poważnie i profesjonalnie.

Określ oczekiwane zasady współpracy

Dobrze jest opisać je w briefie, bo to znacznie ułatwi późniejszą komunikację z agencją. W polu „osoba odpowiedzialna za projekt” podaj dane człowieka, który rzeczywiście wie, co jest przedmiotem zamówienia i orientuje się w sprawach firmy, a przede wszystkim jest osobą decyzyjną. Nie ma bowiem nic gorszego niż zabawa w głuchy telefon.

Określ budżet

Będzie to bardzo pomocne, bo pozwoli agencji rzetelnie określić zbiór narzędzi, po które można sięgnąć w założonym budżecie. Po co silić się na wycenianie usługi za 100.000 złotych, skoro klient ma do dyspozycji dziesięciokrotnie mniejszą kwotę? Nie czaruj – bądź konkretny i napisz, jakimi pieniędzmi dysponujesz. To ułatwi wszystkim życie.

Liczą się nawet szczegóły

Nie zakładaj z góry, że jakaś informacja nie będzie przydatna dla agencji, albo że wykonawca na pewno się czegoś domyśli. W przypadku kreowania wizerunku marki nie ma miejsca na domysły – liczy się plan i opieranie się na twardych faktach, do których można później podjeść w kreatywny sposób.

Dlatego niczego nie ukrywaj, nie zabarwiaj rzeczywistości. Nie pisz, że Twoja firma jest potentatem rynkowym, skoro to nieprawda. Nie wprowadzaj agencji w błąd – to na pewno się zemści!

Na koniec dobra rada. Wszystko, czego nie jesteś w stanie opisać, warto zaprezentować w inny sposób. Dlatego nie wahaj się dołączyć do briefu załączników np. z poprzednimi materiałami reklamowymi firmy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie